PL
Przedmiotem artykułu jest opis kompetencji słowotwórczej i semantycznej dwudziestosiedmioletniej Sary niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim z niedosłuchem obustronnym. Celem jest potwierdzenie tezy o tym, że defi cyty intelektualne mogą utrudniać wskazywanie relacji formalno-semantycznej oraz odczytywanie wyrazów wieloznacznych. Przeprowadzona analiza jest próbą określenia sprawności w zakresie sposobów określania i rozpoznawania cech wybranych konstrukcji słowotwórczych i wyrazów wieloznacznych, oraz ukazania specyfi cznych cech treści znaczeniowej pojęcia, co może być wskazówką do opracowania właściwego postępowania logopedycznego.
EN
The aim of this paper is to describe the word formation and semantic competence of Sarah, a 27-year-old woman suff ering from a mild form of intellectual disability in order to confi rm the claim that intellectual defi cits can impede recognize of formal-semantic relations and interpretation of ambiguous words. The analysis is aimed at demonstrating the specifi c characteristics of denotative semantics which may prove to be a guideline for the application of appropriate speech therapy.