PL
DOI: 10.19251/ne/2018.28(22) Streszczenie Celem artykułu jest przedstawienie istoty dojrzałości jakościowej organizacji jako zmiennej decyzyjnej. Dojrzałość to zdolność do zmiany i rozwoju, oznacza gotowość organizacji do spełniania określonych zadań, w sposób kompleksowy. Dojrzałość jakościowa jest również oznaką zdolności organizacji do stosowania narzędzi i technik zarządzania jakością. Dojrzałość jakościowa organizacji powinna być mierzona i poddawana ciągłej analizie. Do pomiaru stopnia dojrzałości jakościowej organizacji służy samoocena. Informacja i wiedza, uzyskana z procesu samooceny, pozwala menedżerom przeorientować funkcjonowanie organizacji na doskonałość. Warunkuje to możliwość rozwoju i osiągnięcia stałego sukcesu w przyszłości. Przedstawiono proces samooceny organizacji ,przeprowadzonej na podstawie modelu, zawartego w standardzie PN-ISO 10014:2008. Określono poziom dojrzałości jakościowej organizacji. Słowa kluczowe: zarządzanie przez jakość, dojrzałość jakościowa organizacji