Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 589(4) | 33-44

Article title

Aktualne możliwości pomocy psychopedagogicznej w terapii uczniów z dysleksją

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Artykuł ukazuje aktualne możliwości pomocy psychopedagogicznej w terapii uczniów z dysleksją, których populacja jest szacowana na 10–15%. Badania wskazują, że dzieci te odpowiednio wspierane i motywowane są w stanie czynić postępy w nauce i osiągać sukcesy w różnych obszarach. Autorka opisuje trudności, z jakimi borykają się uczniowie, z uwzględnieniem specyficznych problemów w obszarze czytania i pisania oraz ze zwróceniem uwagi na często występujące zaburzenia przetwarzania słuchowego. Podejmuje problematykę wsparcia ucznia w przestrzeni szkolnej, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii usprawniających proces nauczania i uczenia się, oraz prezentuje możliwości wykorzystania neuroterapii EEG Biofeedback, terapii słuchowej Neuroflow oraz Forbrain w pracy z dziećmi nad poprawą ich umiejętności czytania i pisania, powołując się na liczne badania ukazujące skuteczność tych oddziaływań u dzieci z dysleksją. Aby system wspomagania ucznia był efektywny, wymagana jest ścisła współpraca między nauczycielami, terapeutami i rodzicami, jednak analiza przytoczonych w tekście badań pozwala stwierdzić, że nauczycielom brakuje wiedzy dotyczącej uwarunkowań dysleksji, mają oni trudności z indywidualizowaniem pracy dydaktycznej, interpretacją zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz rzadko wykorzystują w procesie edukacji technologie informacyjno-komunikacyjne.

Year

Volume

Pages

33-44

Physical description

Dates

published
2020-04-07

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ceon.element-7c135035-46bc-392d-a284-c101cdc6331d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.