
vol.  34/2012 ISSN  1505-2192

WYDARZENIA 1968 W POLSCE – począwszy od studenckiej demonstracji 30 stycz-
nia przed pomnikiem Adama Mickiewicza w Warszawie przeciwko zdjęciu przez 
cenzurę spektaklu Dziady, poprzez wiec na dziedzińcu Uniwersytetu Warszaw-
skiego zakończony akcją ZOMO i jednocześnie uruchamiający lawinę buntów 
w innych akademickich miastach, aż do kampanii antysemickiej i opuszczenia 
w latach 1968–1972 kraju przez 20 tysięcy osób – odbiły się szerokim echem wśród 
Polaków przebywających na emigracji1. Bunt potraktowany został jako nadzieja na 
poprawę sytuacji w kraju. Podczas gdy w 1956 r. robotnicy sprzeciwili się totalitar-
nemu reżimowi doprowadzając do, niestety tylko chwilowych, zmian w polityce 
Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, tym razem to młodzież ruszyła do walki o wolną 
i niepodległą ojczyznę. Był to masowy i spontaniczny bunt młodych ludzi pierw-
szego pokolenia, które urodziło się i wzrastało w PRL-u.

Zainteresowanie tymi wydarzeniami znalazło odzwierciedlenie w artykułach 
i w prasie polskiej wydawanej poza granicami naszego kraju, która zawsze pełniła 
ważną rolę w kształtowaniu świadomości Polaków, bardzo często zmuszonych do 
opuszczenia kraju z przyczyn politycznych. Analiza zawartości prasy polonijnej 
wydawanej w 1968 r., w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej i Połu-
dniowej stała się celem niniejszego artykułu. Tekst ma charakter przeglądowy, 
zostały wybrane czasopisma, które wydawane były nieprzerwanie w poszczegól-
nych krajach nie krócej niż dwadzieścia lat – pozwala to bowiem założyć, że ich 
osądy nie były przypadkowe i nie wynikały z nieznajomości sytuacji politycznej 
w Polsce.

1 Zob. J. Eisler, Marzec 1968, Warszawa 1991, s. 430 i n. 

PRASA POLONIJNA 
WOBEC POLSKIEGO MARCA 1968 ROKU

Marta Kasztelan



12 Marta Kasztelan

Proces badawczy przebiegał w dwóch etapach. Pierwszy z nich polegał na 
wyszukiwaniu artykułów w prasie polonijnej ukazujących się w krajach Europy 
Zachodniej, Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. W tej fazie badań nastą-
piła selekcja materiału – odrzucono krótkie notki prasowe, natomiast dłuższe 
teksty poddano dalszej analizie. Poddano też analizie teksty, które wyrażały bez-
pośrednią opinię społeczeństwa, takie jak na przykład Listy od czytelników. Drugi 
etap polegał na analizie semiotycznej zebranego materiału, poza tym zwrócona 
została uwaga na dwa elementy: po pierwsze, na miejsce materiału w gazecie, po 
drugie, na tytuł czy nagłówek artykułu.

O kryterium wyboru państw, z których zanalizowano periodyki zadecydowała 
liczebność polskiej ludności poza Polską w latach 60. XX w. w poszczególnych 
krajach. Dlatego też zbadano czasopisma i gazety polskie ukazujące się w Wielkiej 
Brytanii, Francji, Republice Federalnej Niemiec oraz Stanach Zjednoczonych, 
Kanadzie, Brazylii i Argentynie. W przypadku Wielkiej Brytanii poddano analizie: 
„Wiadomości” (ukazujące się w latach 1946–1981), „Myśl Polską” (1941 – do dnia 
dzisiejszego), oraz „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” (1944 – do dnia dzi-
siejszego), Francji: „Kulturę” (1947–2000) i „Narodowiec” (1924–1988). W Repu-
blice Federalnej Niemiec wydawano w  tym okresie „Ostatnie Wiadomości” 
(1946–1973).

Poza Europą ważnymi periodykami były gazety wychodzące w Stanach Zjedno-
czonych, takie jak: „Dziennik Związkowy” (1908 – do dnia dzisiejszego) i „Dzien-
nik Chicagoski” (1890–1971), ukazujący się w  Argentynie „Kurier Polski” 
(1957–1977) oraz „Lud” (1920–1986) – czasopismo Polaków w Brazylii. Ponad 
pięćdziesiąt lat przetrwała także „Kronika Tygodniowa” ukazująca się w Kanadzie 
w latach 1941–1990 jako organ Polskiego Towarzystwa Ludowego.

Postawiony problem badawczy niniejszej analizy brzmi: w jaki sposób prasa 
polonijna odnosiła się do wydarzeń marcowych ’68 i w jaki sposób je komentowała 
bezpośrednio po zajściach, a następnie czy wyrażała przekonanie, że wydarzenia 
te przyczynią się do obalenia w Polsce systemu komunistycznego. Zbadane zosta-
nie także czy prasa ta poświęcała w swoich publikacjach kwestii marcowej dużo 
miejsca.

Pierwszym z krajów, którego wydawana prasa polska zostanie przeanalizowana, 
jest Wielka Brytania. Londyn był miejscem, w którym po zakończeniu II wojny 
światowej zamieszkało najwięcej Polaków. Nie dziwi więc fakt, że można mówić 
o fenomenie prasy polonijnej tego miasta i Wielkiej Brytanii. Uznanie przez Wielką 
Brytanię rządu Jedności Narodowej w Polsce, odmowa uznawania nadal rządu RP 
na uchodźstwie w Londynie i niechęć Anglików do nagłaśniania prawdy o ZSRR, 



13Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

czy nawet o zasługach polskich żołnierzy dla strony alianckiej, pogłębiały poczucie 
frustracji prasy polskiej. Zakłamywanie historii Polski i faktów z okresu drugiej 
wojny światowej (walk Polaków na frontach światowych, położenia Polaków 
w Rosji, więzień i mordów, zwłaszcza sprawy katyńskiej), a także przeinaczanie 
dziejów Polski nawet w dawnych wiekach w PRL miały duży wpływ na uprawianie 
tematyki tradycji i historii oraz historii literatury przez prasę niepodległościową. 
Ta prasa poprzez prenumeratorów i czytelników była łącznikiem z Polakami na 
całym świecie. Odgrywała również poważną rolę w procesie adaptacji imigrantów 
w kraju osiedlenia, informowała o wszystkim w znanym, polskim języku, budziła 
i rozładowywała emocje powodowane uprzedzeniami i stereotypami wobec pol-
skiego uchodźstwa w Anglii. Ze względu na dostęp do wolnej prasy i środków 
masowego przekazu w Europie i na świecie, miała większe możliwości niż prasa 
krajowa pod względem doboru tematów, przede wszystkim w kwestii PRL2.

Opis i analizę wydarzeń marcowych znaleźć można w „Myśli Polskiej”. Począt-
kowo był to dwutygodnik, potem miesięcznik emigracyjny o charakterze poli-
tyczno-kulturalnym poświęcony życiu i kulturze narodu, założony w 1941 r. 
w Londynie pod redakcją Wojciecha Wasiutyńskiego. Do roku 1956 za posiadanie 
i czytanie pisma groziły ostre represje. W latach 70. „Myśl Polska” była półlegalna 
i dostępna w czytelniach bibliotek miejskich. Czasopismo było wówczas organem 
emigracyjnym Stronnictwa Narodowego i stanowiło opozycję wobec rządu Rze-
czypospolitej na uchodźstwie. Od 1992  r. jest dwutygodnikiem wydawanym 
w Warszawie przez środowisko Stronnictwa Narodowo-Demokratycznego. Redak-
torem naczelnym jest Bogusław Kowalski3.

Sięgając do numerów czasopisma z 1968 r. zauważyć można, że już 1 marca 
1968 r. gazeta informowała o narastaniu w Polsce fermentu w związku ze zdjęciem 
ze sceny Dziadów, jak również o ukaraniu satyryka Janusza Szpotańskiego trzema 
latami więzienia za przygotowanie opery ośmieszającej władzę4. W kolejnej „Myśli 
Polskiej” z dnia 15 marca 1968 r. znalazła się szczegółowa relacja z demonstracji 
studenckich zawierająca krytykę podejścia władzy, która to doprowadziła do 
konfl iktów wewnętrznych, nie biorąc pod uwagę faktu, że w przypadku ataku ze 

2 R. Habielski, Prasa polska w Wielkiej Brytanii1945–70, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1985, 
R. 24, nr 3, s. 58. 

3 K. Dopierała, „Myśl Polska”, [w:] Encyklopedia polskiej emigracji i Polonii, red. K. Dopierała, t. 3, 
K-O, Toruń 2005, s. 275.

4 „Myśl Polska”, 01.03.1968, nr 5, s. 1. W połowie lat 60., powstała opera „Cisi i gęgacze”, ukazująca 
atmosferę Warszawy z epoki panowania ówczesnego I sekretarza PZPR Władysława Gomułki, na-
zwanego przez Szpotańskiego Gnomem.



14 Marta Kasztelan

strony innych narodów właśnie młodzież studencka będzie ratować kraj. Pokolenie 
68’ jest tym, które w przyszłości przejmie władzę: Władza „nie da okazji do zła-
mania kręgosłupa pokoleniu, które niebawem stanie się pokoleniem rządzącym 
w kraju”. Ostrej krytyce poddane są władze komunistyczne, a także oszczercza 
i kłamliwa kampania prasowa w Polsce. „Myśl Polska” podjęła też problem brutal-
nego zachowania milicji w stosunku do manifestujących studentów: „Studenci 
maszerowali i krzyczeli, milicja waliła pałkami (…)”5.

Ocena młodzieży walczącej o wolność słowa oraz krytyka brutalnego zachowa-
nia władz była w „Myśli Polskiej” jednoznaczna: „(…) prowokacyjna brutalność 
władz bezpieczeństwa świadczy raz jeszcze, gdzie leży przyczyna protestów mło-
dzieży i jak ustosunkowuje się partia do żądań poszanowania praworządności 
i konstytucji przez nią wprowadzonej do »Polski Ludowej«”6. Według „Myśli Pol-
skiej” wydarzenia marcowe w Polsce stanowią kolejny krok do przełomu, do któ-
rego doszło w kraju trzydzieści lat później. Potencjał buntującej się młodzieży to 
według Leona Kownackiego nadzieja na zmiany, o czym świadczą słowa artykułu 
opublikowanego w majowym numerze czasopisma: „Wypowiedziało ją [walkę – 
M. K] młode, powojenne pokolenie polskie starzejącym się, zakrzepłym w sklero-
zie umysłowej dzierżycielom władzy, pokolenie następców obecnej elity. Ferment 
w Rosji, Czechosłowacji, w Polsce jest dziełem młodych. W tej młodzieży tkwić 
się zdaje wielki potencjał przemian we współczesnym świecie”7.

„Myśl Polska” podjęła też aspekt wydarzeń marcowych odnosząc się do pro-
blemu pokoleniowości. Dokonujący rewolucji to ludzie o zupełnie innym, świeżym 
spojrzeniu, będący patriotami, ale nie płytkimi, tak jak przedstawiciele komuni-
stycznej propagandy. W  kwietniowym numerze przeczytać można, że „(…) 
pokolenie to nie boi się terroru, jak bali się jego poprzednicy, wychowani w okre-
sie stalinowskim i ma głęboką świadomość łączności losów Polski z rozbudową 
wolności obywatelskich wewnątrz kraju i  z  poszanowaniem samodzielności 
i godności narodowej na zewnątrz. Tylko młode oczy są zdolne dojrzeć, że jedynie 
w tych ramach Polska ma szanse wydobycia się z dzisiejszego stanu stagnacji 
i wkroczyć na nowe drogi rozwoju, odpowiadające możliwościom i talentom 
narodu polskiego”8. W większości numerów artykuły dotyczące wydarzeń marco-

5 „Myśl Polska”, 15.03.1968, nr 6, s. 3. 
6 Ibidem, s. 4. 
7 L. Kownacki, Bunt młodych, „Myśl Polska”, 01.05.1968, nr 9, s. 1. 
8 Spokój nie panuje w Warszawie, „Myśl Polska”, 1–15.04.1968, nr 7, s. 1.



15Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

wych znalazły się na pierwszej stronie dwutygodnika – co dowodzi o ważności 
problemu dla czasopisma.

Dokładną relację z buntów marcowych przedstawił także londyński „Dziennik 
Polski i Dziennik Żołnierza” – gazeta ukazująca się od 1944 r., a od 1959 r. z dodat-
kiem „Tydzień Polski”, która jest obecnie najstarszym w Europie pismem codzien-
nym Polaków w Wielkiej Brytanii9. Powstała z połączenia „Dziennika Polskiego” 
i „Dziennika Żołnierza”, z inicjatywy ministra Stanisława Kota zgodnie z polityką 
premiera Stanisława Mikołajczyka. Gazeta ta odegrała bardzo dużą rolę w kształ-
towaniu świadomości Polaków na obczyźnie. Miała ona personalną łączność 
z II Rzeczypospolitą, która posłużyła krytyce jej systemu społeczno-politycznego10. 
Również w „Dzienniku Polskim i Dzienniku Żołnierza”, podobnie jak w „Myśli 
Polskiej”, tematy marcowe znajdują głównie miejsce na pierwszej stronie.

Pierwszy poświęcony buntom artykuł ukazał się już 11 marca 1968 r., a uwagę 
przykuł tytuł umieszczony zaraz pod nagłówkiem gazety: Nie chcemy chleba bez 
wolności. Milicja tłumi manifestację młodzieży akademickiej11. Gazeta wyraziła 
przerażenie wydarzeniami w Polsce, sposobem potraktowania demonstrujących 
przez milicję. Oskarżyła przede wszystkim reżim komunistyczny o sterowanie 
środkami masowego przekazu. W numerze z 15 marca 1968 r. zamieściła infor-
mację dotyczącą okrojonej relacji z wydarzeń przedstawionych w polskiej telewi-
zji: „Mimo bagatelizującego a chwilami ironicznego komentarza widzowie zoba-
czyli uciekających w panice ludzi szukających schronienia na stopniach Kościoła 
św. Krzyża, zobaczyli milicyjne pałki spadające na pokrwawione głowy, widzieli 
jak ‘lokajczuki Moczara’ wciągają pobitych do milicyjnych ciężarówek. Telewidzo-
wie polscy nie słyszeli okrzyku ‘Gestapo!’ – bo głos był z fi lmu wycięty”12. Przez 
kilkanaście kolejnych dni londyński dziennik poświęcał pierwszą stronę na 
artykuły związane z sytuacją studentów w Polsce, zamieścił też informację o Wiel-
kiej Manifestacji w Londynie, która odbyła się na znak solidarności z polskimi 
studentami13.

 9 Etapy kształtowania się „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza” omawia Klaudiusz Hrabyk 
w pracy Emigracyjny „Dziennik Polski” i „Dziennik Żołnierza”, Warszawa 1982, s. 8–27.

10 M.B. Topolska, J. Sekwański, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, [w:] Encyklopedia polskiej 
emigracji…, s. 320.

11 Nie chcemy chleba bez wolności! Milicja tłumi manifestację młodzieży akademickiej, „Dziennik 
Polski i Dziennik Żołnierza”, 11.03.1968, nr 61, s. 1. 

12 Rezolucja studentów Politechniki Warszawskiej. Reżym przerażony solidarnością młodzieży 
polskiej, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, 15.03.1968, nr 65, s. 1. 

13 Wielka manifestacja w Londynie, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, 18.03.1968, nr 67, s. 1. 



16 Marta Kasztelan

W każdym z artykułów uwydatniona została brutalność milicji i działania 
Mieczysława Moczara, który „(…) ściągnął do stolicy rezerwowe oddziały milicji 
i zdaniem obserwatorów planuje ‘pokazowe uśmierzenie’ manifestującej młodzieży 
warszawskiej”14. „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” uwypuklił też nagonkę na 
czołowych polskich intelektualistów, w głównej mierze na Stefana Kisielewskiego 
i Pawła Jasienicę. W tym kontekście poddana krytyce została także polska prasa, 
która chcąc zyskać uznanie Gomułki wtórowała mu w tych nagonkach. Jako jedna 
z głównych gazet wymieniony został „Kurier Polski”, który osiągnął szczyty nie-
prawości w przypochlebianiu się Władysławowi Gomułce, drukując artykuł Pod-
żegacze. Autor tego artykułu połączył w nim barbarzyński antysemityzm z dono-
sami na intelektualistów, co zdaniem dziennikarza „Dziennika Polskiego 
i Dziennika Żołnierza” – Pawła Zaremby, jest tym bardziej obrzydliwe, że „Kurier 
Polski” usiłował uchodzić za organ inteligencji niekomunistycznej15.

Jedną z ważniejszych gazet opiniotwórczych ukazujących się w Londynie były 
„Wiadomości” – wydawane w latach 1946–1981 przez Mieczysława Grydzewskiego 
i Antoniego Bormana. Pismo było kontynuacją „Wiadomości Literackich“ ukazu-
jących się w Warszawie w latach 1924–1939, odnowionych w Paryżu jako „Wiado-
mości Polskie”, a następnie przeniesionych do Londynu. „Wiadomości” propago-
wały kraj osiedlenia oraz polonica znajdujące się za granicą; mecenasowały 
młodym talentom na emigracji, rozpowszechniały wspaniałą polszczyznę, szcze-
gólnie odbijającą od „nowomowy” w Polsce16. Charakteryzowała je także apoli-
tyczność i bezstronność. Pismo nie miało w związku z  tym „linii” właściwej 
pojęciu polityki redakcyjnej17.

W numerach poświęconych manifestacjom studenckim zawarta została jedno-
znaczna ich ocena. W „Wiadomościach” z 31 marca 1968 r. znalazło się zdjęcie 
demonstracji na Uniwersytecie Warszawskim z 8 marca z zaznaczoną grupą taj-
niaków, która miała za zadanie rozpędzić demonstrujących. Gazeta oceniła dzia-
łania władz od momentu zakazu wystawiania Dziadów na scenie jako jawną pro-
wokację, której celem było wzmocnienie roli aparatu państwowego, a przede 
wszystkim roli Mieczysława Moczara. W rubryce Za kulisami dokonana została 
jego ocena: „(…) im bardziej kierownictwo partii polegać musi na brutalnej sile, 

14 Ibidem. 
15 P. Zaremba, Nagonka na Pawła Jasienicę, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, 30.03.1968, 

nr 78, s. 1. 
16 M.B. Topolska, „Wiadomości”, [w:] Encyklopedia polskiej emigracji…, s. 275.
17 R. Habielski, Niezłomni, nieprzejednani. Emigracyjne „Wiadomości” i ich krąg 1940–1981, 

Warszawa 1991, s. 7.



17Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

represji i terrorze tym większy wpływ i rola Mieczysława Moczara jako kierownika 
aparatu terroru”18. W kolejnym numerze w dodatku „Na Antenie” na pierwszej 
stronie znalazł się artykuł, który jeszcze intensywniej podkreślił solidarność Pola-
ków mieszkających za granicą z młodzieżą akademicką, walczącą o najwyższą 
wartość: Nie ma chleba bez wolności, nie ma nauki bez wolności. „Wiadomości” 
podkreślają niszczenie przez władze kultury polskiej, poprzez pełną kontrolę nad 
repertuarem wszystkich tego rodzaju instytucji19.

Jednoznaczny jest także wydźwięk periodyków wydawanych we Francji: gazety 
„Narodowiec” i czasopisma „Kultura”. „Narodowiec” ukazywał się w latach 1919–
–1924 w Lille, a następnie w latach 1924–1988 w Lens i stanowił kontynuację 
periodyku o  tej samej nazwie, wydawanego wcześniej (1909–1919) w Herne 
(Niemcy – Westfalia). Redakcja „Narodowca” przeniosła się do Francji wraz 
z główną falą polskiej emigracji, a wydawcą czasopisma był Michał Kwiatkowski, 
działacz polonijny20. Publikowane w „Narodowcu” artykuły charakteryzowały się 
wyważonym stosunkiem do lewicy, do Polski i państwa osiedlenia.

Przez kilkanaście kolejnych dni, począwszy od 10 marca 1968 r. „Narodowiec” 
relacjonował skrupulatnie wydarzenia związane z buntem studentów, umieszcza-
jąc je w centrum uwagi – na pierwszej stronie. O ocenie wydarzeń marcowych 
świadczyć mogą tytuły poświęconych im artykułów: Domagając się wolności 5000 
studentów warszawskich starło się z milicją; Zemsta reżimu: zwolnieni z pracy, gdyż 
ich synowie brali udział w manifestacjach studenckich; Strajk studentów w Polsce; 
Reżim urządza dalej kontrmanifestacje; Ludność Warszawy demonstruje na rzecz 
studentów, czy Szukanie kozłów ofi arnych. Siedmiu profesorów usunięto ze stano-
wisk. Miażdżącej krytyce poddana została w „Narodowcu” polska władza, wpro-
wadzenie przez nią cenzury, a także polska prasa, która w fałszywym świetle 
przedstawiła przyczyny i przebieg studenckich wystąpień21.

We francuskim dzienniku wielokrotnie podkreślona została ważność demon-
stracji obejmującej swym zasięgiem całą Polskę22. Surowej krytyce poddany został 
Władysław Gomułka i kontrmanifestacje robotników. W artykule z dnia 19 marca 
przeczytać można, że „(…) władze komunistyczne urządzają w dalszym ciągu 

18 „Wiadomości”, 31.03.1968, nr 13, s. 8. 
19 Nie ma chleba bez wolności, nie ma nauki bez wolności, „Na Antenie”, dodatek do gazety „Wia-

domości”, 14–21.04.1968, nr 61, s. 1.
20 W. Eder, „Narodowiec”, [w:] Encyklopedia polskiej emigracji…, s. 298. 
21 Trzeci dzień manifestacji w Warszawie. Gwałtowne starcie z milicją, „Narodowiec”, 13.03.1968, 

nr 61, s. 1. 
22 Manifestacje studenckie rozszerzają się na całą Polskę, „Narodowiec”, 15.03.1968, nr 63, s. 1. 



18 Marta Kasztelan

zebrania i demonstracje, które mają wykazać, jakoby społeczeństwo starsze nie 
solidaryzowało się ze studentami. Jest to oczywiście, fałszem [podkreślenie – 
M.K. ]”23. W dalszej kolejności „Narodowiec” informuje, że „(…) z nakazu rządu 
komórki partyjne w  fabrykach i  przedsiębiorstwach usługowych organizują 
w dalszym ciągu zebrania, rzekomo ‘spontaniczne’, na których delegaci komuni-
styczni każą im uchwalać rezolucję przeciwko strajkującym studentom”24. Gazeta 
podkreśliła, że sytuacja wygląda wręcz odwrotnie – ludność Warszawy demonstruje 
na rzecz studentów, poza tym dostarcza strajkującym żywność, a także odpisuje 
tekst ich rezolucji25.

„Narodowiec” wskazał nie tylko na solidaryzowanie się środowisk polonijnych 
w Europie z manifestującymi studentami, lecz także na fakt, że studenci w innych 
krajach ruszyli do manifestacji, co świadczy o większym zasięgu problemu. Arty-
kuły ukazujące się w następnych numerach dotyczyły kwestii antysyjonistycznych 
i były pełne ironicznej wymowy w stosunku do osoby Władysława Gomułki, który 
„za rozpętanie kampanii antysocjalistycznej” wini Żydów, zapewniając jednocze-
śnie, że nie jest antysemitą, tylko, że zwalcza „syjonizm”26.

Mimo przerażenia sytuacją i postępowaniem władz komunistycznych francuski 
dziennik był pełen optymizmu i wierzył w zmianę w komunistycznym kraju, czego 
odzwierciedleniem jest między innymi następujące zdanie: „takiego wzburzenia 
nie widziano w Polsce od pamiętnych dni 1956 roku”27. Wypowiedź ta może 
oznaczać, że Polonia we Francji zauważyła doniosłość buntu oraz desperację 
inteligenckiej klasy społecznej, która postanowiła sprzeciwić się reżimowi.

Ważnym periodykiem emigracyjnym we Francji, znanym na całym świecie, był 
miesięcznik „Kultura”, wydawany i redagowany przez Jerzego Giedroycia. Pierwszy 
numer ukazał się w 1947 r. w Rzymie, jednak od 1948 r. był wydawany w Maisons-
-Laffi  tte koło Paryża. Życzeniem Giedroycia było, aby „Kultura” stała się instru-
mentem oddziaływania nie tylko na czytelnika emigracyjnego, lecz także na kra-
jowego, żeby wpływała na zmianę sytuacji w Polsce poprzez krytykę komunizmu. 
Strategia przyjęta przez to pismo przyniosła dość szybko wymierne rezultaty. 

23 Strajk studentów w Polsce w Polsce. Reżim urządza dalej kontrmanifestacje, „Narodowiec”, 
19.03.1968, nr 66, s. 1. 

24 Studenci w Krakowie i Warszawie strajkują dalej, „Narodowiec”, 22.03.1968, nr 69, s. 1. 
25 Ludność Warszawy demonstruje na rzecz studentów, „Narodowiec”, 24.03.1968, nr 71, s. 1. 
26 Krytykując manifestacje studentów Gomułka atakuje Żydów i zapowiada czystkę w partii, 

„Narodowiec”, 21.03.1968, nr 68, s. 1.
27 Manifestacje studentów w Warszawie, „Narodowiec”, 12.03.1968, nr 60, s. 1. 



19Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

„Kultura” skutecznie przekonywała do prezentowanego przez siebie sposobu 
myślenia. Do wybitnych współpracowników Giedroycia należeli: Leszek Kołakow-
ski, Czesław Miłosz, Witold Gombrowicz, Gustaw Herling Grudziński. Zgodnie 
z wolą Jerzego Giedroycia „Kultura” przestała się ukazywać po jego śmierci. Ostatni 
numer wyszedł w październiku 2000 r.

Giedroyć dał wyraz swojemu zainteresowaniu wydarzeniami w 1968 r. w Polsce 
między innymi w liście do Witolda Jedlickiego: „Niech mi Pan uwierzy, to jest 
początek rewolucji. Trzeba ich podeprzeć m.in. przez uchwały i rezolucje na 
Zachodzie, które natychmiast wydam i rzucę na kraj, musi być rozpoczęta zbiórka 
na fundusz, zbiórka wśród studentów, jawna i pod kontrolą, by uniknąć jakiego-
kolwiek cienia tych wszystkich CIA i pochodnych”28. Giedroyć ubolewał jednocze-
śnie nad faktem, że nie ma stałej łączności z grupą Michnika. W numerze czerw-
cowym umieszczony został apel redakcji dotyczący studentów w Polsce oraz 
przekonanie, że gdyby ich akcja nie wygasła zbyt wcześnie, ogarnęłaby w końcu 
robotników i doprowadziłaby do przełomu w partii. Gomułka nazwany został 
„żandarmem podmywanym z każdym dniem przez Rosjan”29. Ważną rolę odegrało 
opublikowanie przez „Kulturę” sprawozdania ze Związku Literatów Polskich. Poza 
tym otwarcie potępiała ona kampanię antysemicką rozpętaną przez komunistów. 
Redaktor naczelny szukał na Zachodzie uniwersytetów gotowych zaprosić wyrzu-
conych z pracy naukowców.

Był on jednak pełen nadziei na zmiany w komunistycznym kraju. Wydarzenia 
te postrzegał jako szansę zmiany systemu: „Jeśli studentom polskim wolno chwi-
lowo odczuwać gorycz opuszczonych i zdradzonych, to przekonają się wkrótce, 
że ich wystąpienie marcowe nie poszło na marne”30. Redaktor naczelny „Kultury” 
podkreślał przede wszystkim inicjatywę młodzieży, która ruszyła do walki jako 
siła inteligencji. Powołując się na prasę włoską konkludował: „Nawet komuniści 
włoscy widzą to, czego nie chcą widzieć ich polscy towarzysze partyjni: pierwsze 
uderzenie długiej ‘uspokojonej’ po 56’ roku fali w zmurszały bastion »małej stabi-
lizacji«”31.

W Republice Federalnej Niemiecką gazetą, która w 1968 r. odniosła się do 
wydarzeń marcowych w Polsce były „Ostatnie Wiadomości”. Ukazywała się ona 

28 A. Friszke, Jerzego Giedroycia praca u podstaw (1956–1976), [w:] Spotkania z paryską „Kulturą”, 
red. Z. Kudelski, Warszawa 1995, s. 25. 

29 „Kultura” 1968, nr 5/6, s. 3. 
30 Ibidem, s. 3–4. 
31 „Kultura” 1968, nr 4, s. 82. 



20 Marta Kasztelan

w Mannheim-Schönau w Badenii w latach 1946–1973 i stanowiła organ Polskich 
Oddziałów Wartowniczych przy Armii Amerykańskiej w Europie. Była pismem 
materialnie niezależnym, apolitycznym i w dużym stopniu poświęconym mecena-
sowaniu kulturze polskiej na emigracji32.

W numerze z 17 marca 1968 r. na pierwszej stronie umieszczony został artykuł 
Demonstracje i represje, który jest relacją ze studenckich buntów. Przede wszystkim 
podkreślona zostaje odwaga studentów, którzy nie boją się przeciwstawić komu-
nistycznemu państwu, którzy walczą przeciwko pogwałceniu wolności i demokra-
cji. Podjęty zostaje wątek antysyjonistyczny a uznanie, że to Żydzi sieją niepokój 
zostaje uznane za absurdalne. Krytyce zostaje poddana prasa krajowa, która 
zafałszowuje rzeczywistość będąc sterowaną przez rząd. W „Ostatnich Wiadomo-
ściach” zamieszczona jest informacja, że „(…) do tych absurdalnych oskarżeń 
[dotyczących Żydów – M.K.] dołącza się prasa partyjna. Wierne reżimowi lewacko-
-katolickie „Słowo Powszechne” podejrzewa syjonistów o sprowokowanie ostatnich 
wypadków, więcej, że to Izrael wraz z NRF usiłuje podminować polityczne kierow-
nictwo w Polsce. Również „Trybuna Ludu” pisze, że przywódcami demonstracji 
byli także Żydzi”33. Gazeta uwydatnia także fakt, że bunt ma charakter globalny 
i rozprzestrzenił się na wszystkie większe miasta Polski. Temat marcowych buntów 
podjęty jest także w wydaniu gazety z 10 kwietnia. Na pierwszej stronie w artykule 
Fala czystek w PRL znajdują się informacje o osobach związanych z demonstra-
cjami, które musiały ustąpić ze swoich stanowisk, a także o rodzicach studentów, 
którzy zostali zwolnieni z pracy. Poddany krytyce został Władysław Gomułka, 
który sieje spustoszenie wśród osób walczących o wolność w komunistycznym 
kraju34.

Pełne poparcie dla manifestacji studenckich wykazały też gazety wydawane 
w Stanach Zjednoczonych, między innymi „Dziennik Związkowy” i „Dziennik 
Chicagoski”. Pierwsze pismo, które wychodzi do dziś wydawane od 15.01.1908 r. 
w Chicago było organem ZNP, a następnie od 1944 r. organem Kongresu Polonii 
Amerykańskiej. Wspierało opozycję demokratyczną w Polsce35. „Dziennik Chica-
goski” wydawany od grudnia 1890 do 1971 r. w Chicago został założony przez 
księży zmartwychwstańców i był związany ze Zjednoczeniem Polskim Rzymsko-

32 J. Kowalik, Prasa polska w Niemczech 1945–1971, Toronto 1976, s. 7.
33 Demonstracje i represje, „Ostatnie Wiadomości”, 17.03.1968, nr 21, s. 1. 
34 Fala czystek w PRL, „Ostatnie Wiadomości”, 10.04.1968, nr 27, s. 1. 
35 K. Dopierała, „Dziennik Związkowy”, [w:] Encyklopedia polskiej emigracji…, s. 460.



21Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

-Katolickim36. Obie gazety ironicznie skomentowały wyjaśnienia Władysława 
Gomułki odnoszące się do syjonistów, nazywając ich „kozłami ofi arnymi” zaist-
niałej sytuacji. „Dziennik Chicagoski” relacjonował sytuację w Polsce w następu-
jący sposób: „Młodzież Polska domaga się poszanowania Konstytucji. Przekazana 
władzom rezolucja zawiera żądanie zagwarantowania swobody wypowiedzi 
i zniesienia kontroli prasowej37”. Zamieścił również rysunek odzwierciedlający 
sytuację w Polsce, na którym to Gomułka widnieje jako Reżym, a oddziały ORMO 
biją pałkami studentów, trzymających w rękach transparent: „Studenci Warszawy, 
Krakowa, Poznania, Lublina itd.”38. Dziennik umieścił również poparcie od aka-
demików polskich w Ameryce, którzy solidaryzując się z manifestującymi studen-
tami zapewniają, że prawda o wydarzeniach zostanie przekazana wolnemu światu39.

„Dziennik Związkowy” relacjonował manifestacje i zachowanie służb bezpie-
czeństwa począwszy od 10 marca 1968 r. dzień po dniu, wyrażając wielkie zanie-
pokojenie sytuacją w Polsce i postawą Gomułki nazywanego przez gazetę (podob-
nie jak przez „Dziennik Chicagoski”) Reżymem40. Podkreślona została ignorancja 
wykazana przez studentów w stosunku do mów wygłaszanych przez Gomułkę, 
z których nic nie wynika i w których zawarte postulaty nie mają odzwierciedlenia 
w rzeczywistości41. Miażdżące ostrze krytyki skierowane zostało przeciwko prasie 
polskiej, która całość wypadków naświetliła bardzo jednostronnie42. Wszystkie 
artykuły dotyczące buntu studentów zarówno „Dziennik Związkowy”, jak i „Dzien-
nik Chicagoski” zamieszczały na pierwszej stronie sygnalizując poprzez to ważność 
problemu.

Solidarność z buntującymi się przeciwko reżimowi studentami wykazał także 
„Kurier Polski” – Tygodnik niezależny na Amerykę Południową, wydawany 
w Buenos Aires, ukazujący się w latach 1957–1976. Nie łączył się on z żadną grupą 
emigrantów i nie uznawał polskiego rządu komunistycznego43. Czasopismo na 
bieżąco śledziło wydarzenia w Polsce, mające związek z demonstracjami po zdjęciu 

36 K. Dopierała, „Dziennik Chicagoski”, [w:] Encyklopedia polskiej emigracji…, s. 320. 
37 Młodzież Polska domaga się poszanowania Konstytucji, „Dziennik Chicagoski”, 15–16.03.1968, 

nr 54, s. 1.
38 Ibidem. 
39 Akademicy Polscy w Ameryce – w obronie swych Kolegów w kraju, „Dziennik Chicagoski”, 

19.03.1968, nr 56, s. 1. 
40 Reżym zwolnił 6 Profesorów i B. Ministra, „Dziennik Związkowy”, 26.03.1968, nr 72, s. 1. 
41 Studenci ignorują mowę Gomułki, „Dziennik Związkowy”, 21.03.1968, nr 69, s. 1. 
42 Burzliwie wiece studentów, „Dziennik Związkowy”, 14.03.1968, nr 63, s. 1. 
43 H. Wróbel, „Kurier Polski”, [w:] Encyklopedia polskiej emigracji…, s. 320.



22 Marta Kasztelan

Dziadów i po procesie Janusza Szpotańskiego, a następnie już sensu stricto doty-
czące buntu studenckiego. W numerze z 14 marca autor artykułu kpił z działania 
polskiego rządu pisząc, że „(..) zdarzeniem charakterystycznym dla nastrojów było 
przyznanie przez radę wydziałową na Uniwersytecie Warszawskim stypendium za 
wyniki w nauce w sumie 2500 złotych studentowi, który został ostatnio skazany 
na grzywnę 2500 zł za udział w manifestacji po ostatnim przedstawieniu Dzia-
dów”44. W kolejnym numerze ukazana została solidarność wszystkich studentów. 
Zacytowana została oszczercza warszawska prasa, która nazwała wybitnych inte-
lektualistów „wrogami narodu polskiego”. Należą do nich: Antoni Słonimski, 
Leszek Kołakowski, Paweł Jasienica i Stefan Kisielewski. Ostra krytyka skierowana 
została w kierunku Józefa Kępy – pierwszego sekretarza stołecznej organizacji 
partyjnej. „Kurier” nazywa go stołecznym aparatczykiem. Z ironią zacytowane 
zostały jego słowa: „zamieszki studenckie były rezultatem procesu, który od kilku 
lat miał miejsce na uniwersytecie, gdzie mała, ale zdeterminowana grupa studen-
tów prowadzi akcję negacji i politycznego protestu przeciwko władzom Polski 
Ludowej”45.

Czasopismo wskazało na fakt, że manifestacje studenckie mogą być dla Polski 
początkiem zmian w zwalczaniu reżimu komunistycznego. „Z wydarzeń w War-
szawie wynika, że nawet Moczar zrozumiał, iż rozpędzanie pałkami demonstracji 
studenckich wywołałoby przeciwny skutek, i że płomień oburzenia, który ogarnął 
całą młodzież akademicką, może łatwo przerzucić się na młodzież robotniczą, 
a wówczas bez pomocy wojska nie uda się go ugasić. A wojsko? Świeża jest jeszcze 
pamięć wypadków poznańskich, gdzie żołnierze nie chcieli podnieść broni prze-
ciwko robotnikom Cegielskiego”.

Gazeta opublikowała także oświadczenie Związku Pisarzy Polskich na Obczyź-
nie, odnoszące się do wydarzeń marcowych w Polsce. Zamieszczony został także 
pełen tekst rezolucji studentów Politechniki Warszawskiej z dnia 13 marca 1968 r. 
„Kurier Polski” odniósł się również do osoby Edwarda Gierka solidaryzującego się 
w pełni z tępą linią partyjną.

Artykuły i komentarze w wydawanej w Toronto „Kronice Tygodniowej” znacz-
nie odbiegają od artykułów i wzmianek prasowych w wyżej wymienionych gazetach 
i czasopismach. „Kronika Tygodniowa” wydawana od 1941 r. jest przykładem tego, 
że również pisma sterowane przez władze komunistyczne znajdowały odbiorców 
wśród Polonii mieszkającej w Kanadzie. Wrogie elementy zakłóciły pokojową pracę 

44 Ferment kulturalny w Polsce, „Kurier Polski”, 14.03.1968, nr 550, s. 1. 
45 Studenci w Polsce, „Kurier Polski”, 28.03.1968, nr 552, s. 1. 



23Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

narodu – taki tytuł nosi pierwszy artykuł odnoszący się do manifestacji studenc-
kich. Bazując na ukazujących się w Polsce relacjach wydarzeń marcowych „Kro-
nika” dokonała surowej oceny studenckiego buntu, a przede wszystkim osób 
Adama Michnika i Henryka Szlajfera. Wyraźnie sympatyzowała z władzą komu-
nistyczną: „oni to [Michnik i Szlajfer – M.K.] za pieniądze pewnego ośrodka 
dyspozycyjnego zakupili po 150 miejsc na każde przedstawienie „Dziadów”. Na 
zakupione z góry miejsca sprowadzali różne męty społeczne włącznie ze studen-
tami, którzy w ściśle określonym czasie wywołali na widowni krzyki i hasła o braku 
wolności kultury w Polsce”. W tym samym numerze przeczytać można, że „zaczęły 
się [8 marca – M.K.] trwające 3 dni chuligańskie wybryki z biciem szyb, rabunkiem 
sklepów, demolowaniem kina „Kultura”, kościoła Św. Krzyża itp.”46. Czasopismo 
podkreśliło przede wszystkim, że ranni zostali milicjanci, którzy próbowali prze-
rwać te niebezpieczne studenckie wybryki, a następnie, że dzięki pracy służb 
bezpieczeństwa mieszkańcy Warszawy mogą spać spokojnie. Końcowy apel 
odnoszący się do tak zwanych demonstracji robotników wyraził jednoznacznie 
stanowisko aprobujące władzę komunistyczną: „My, mieszkańcy Kanady, jej 
obywatele Polscy z urodzenia śledzimy pilnie ostatnie wypadki w kraju, i głosy swe 
łączymy ze słusznymi głosami robotników polskich”47. Czasopismo opublikowało 
także pełen tekst przemówienia Władysława Gomułki, krytykując inne gazety 
i czasopisma za przeinaczanie jego słów48. Szczególną uwagę „Kronika Tygodniowa” 
zwróciła na fakt, że młodzież studencka występuje przeciwko państwu, zamiast 
okazać mu wdzięczność za możliwość kształcenia49.

Poza krytyką wydarzeń w „Kronice Tygodniowej”, która była jednak czasopi-
smem komunistycznym, dziwić może fakt, że wydawane w Kurytybie w Brazylii 
czasopismo „Lud” nie poświęciło w najmniejszym stopniu swojej uwagi wydarze-
niom marcowym w Polsce. „Lud” było pismem katolickim wydawanym w latach 
1920–1986 jako kontynuacja „Polaka w Brazylii”, redagowanym przez Księży 
Misjonarzy Polskich50. Jedynymi opublikowanymi materiałami odnośnie buntów 
studenckich w Polsce był trzy listy czytelników: jeden krytykujący zachowanie 
młodzieży, która „pragnie wolności, a jej każą się uczyć51”, opublikowany jako 

46 Wrogie elementy zakłóciły pokojową pracę narodu, „Kronika Tygodniowa”, 23.03.1968, 
nr 12, s. 1.

47 Ibidem, s. 2. 
48 W. Gomułka o zajściach w Warszawie, „Kronika Tygodniowa”, 30.03.1968, nr 13, s. 1. 
49 Uniwersytety w Polsce – o co chodzi?, „Kronika Tygodniowa”, 6.04.1968, nr 14, s. 1. 
50 H. Wróbel, „Lud” [w:] Encyklopedia polskiej emigracji…, s. 320.
51 Z listów do Redakcji: M. Śliwiany, O buncie młodzieży, „Lud”, 10.04.1968, nr 12, s. 7. 



24 Marta Kasztelan

riposta na dwa pochwalające bunt studentów sprzeciwiających się władzy komu-
nistycznej52. Dziennikarze „Ludu” nie ustosunkowali się jednak w żaden sposób 
do listów, wykazując zupełną ignorancję w tej sprawie.

Protest środowisk wyższych uczelni i niektórych środowisk inteligencji polskiej 
był epilogiem ruchu rewizjonistycznego, nadziei na demokratyzację realnego 
socjalizmu i ożywienie doktryny marksistowskiej. Marzec 1968 dowiódł, że kto 
chce w Polsce cokolwiek zmienić, musi wziąć rozbrat z ideologią i partią komuni-
styczną53. Groteskową pointą roku pogromu studentów i inteligencji w Polsce, roku 
Praskiej Wiosny i interwencji militarnej państw komunistycznych w Czechosło-
wacji był tryumfalny V Zjazd PZPR w listopadzie 1968 r. Nie oznaczało to jednak, 
że trud zaangażowanych w wydarzenia marcowe studentów poszedł na marne, 
czego dowodem były kolejne zrywy antykomunistyczne w Polsce.

Analiza prasy polonijnej z 1968 r. wykazuje, że wśród gazet i czasopism polo-
nijnych można było zaobserwować nie zawsze te same tendencje. Periodyki 
wydawane w Europie jednogłośnie opowiedziały się po stronie manifestujących 
studentów i dokonały ostrej krytyki władzy komunistycznej w Polsce umieszczając 
artykuły dotyczące wydarzeń marcowych najczęściej na pierwszych stronach. 
Jednak już w Ameryce Północnej głosy były podzielone: o ile dzienniki wydawane 
w Stanach Zjednoczonych popierały działania manifestujących i utożsamiały się 
ze studentami to komunistyczna „Kronika Tygodniowa” wydawana w Toronto 
wyraźnie opowiedziała się po stronie Władysława Gomułki. W Ameryce Połu-
dniowej problem ten również został potraktowany niejednolicie. „Nowy Kurier” 
wydawany w Buenos Aires popierał manifestujących i podkreślał doniosłość racji 
studenckiego buntu, ale już katolickie czasopismo „Lud” nawet nie wspomniało 
o wydarzeniach marcowych w Polsce. Jednak mimo tych rozbieżności w przewa-
żającej mierze prasa polonijna wspierała buntujących się a środowiska emigrantów 
miały w większości świadomość słuszności studentów. Dlatego też przeważająca 
część autorów publikowanych artykułów jawnie sprzeciwiała się polityce prowa-
dzonej przez Władysława Gomułkę.

52 Głos czytelników: J. Ficiński, Bunt młodzieży, „Lud”, 27.03.1968, nr 11, s. 7; 3.04.1968, nr 12, 
s. 7. 

53 A.S. Kowalczyk, Giedroyć i „Kultura”, Wrocław 1999, s. 233. 



25Prasa polonijna wobec polskiego marca 1968 roku 

 

Polish Emigrants’ Press to the March ’68

THE AIM OF the article is to examine the attitude of the Polish emigrants’ press to the 
March ‘68 in Poland. Th e nature of the article is general, the attention is focused on search-
ing periodicals published abroad in 1968, like: „Narodowiec”, „Dziennik Polski i Dziennik 
Żołnierza”, „Wiadomości”, or „Dziennik Związkowy” and newspapers like: “Kultura” or 
“Myśl Polska”. Th e conducted research has shown that the majority of the Polish emigrants 
living abroad sided with the rebellious students in the communist country. Although there 
have been published such the journals like: „Kronika Tygodnika” or „Lud” which criticised 
the student activism or evidently outdistanced from what was happening during Polish 
People’s Republic times.


