Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 1 | 50 | 130-146

Article title

Zachowania zakupowe polskich e-konsumentów w świetle nowej sytuacji społeczno-gospodarczej

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Na podejmowanie decyzji zakupowych związanych z wyborem kanału sprzedaży, jak również z wyborem produktów ma wpływ szereg czynników. W artykule przedstawiono, w jaki sposób nowa sytuacja społeczno-gospodarcza oddziałuje na zachowania e-konsumentów dokonujących zakupów online. Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja zachowań polskich e-konsumentów w procesie zakupów online. Metodą badawczą wykorzystaną w badaniu jest sondaż diagnostyczny. Badanie zrealizowano w IV kwartale 2022 roku na grupie 359 respondentów, wykorzystując kwestionariusz ankiety. Polski e-konsument to osoba, która dokonuje e-zakupów, czyniąc to kilka razy w miesiącu, głównie na platformie Allegro, za pośrednictwem smarfona. Wartość pojedynczej transakcji koszyka zakupowego nie przekraczała 200 PLN. Przed pojawieniem się pandemii, jak również w czasie jej ustania najczęściej e-konsument dokonywał zakupów odzieży i obuwia oraz produktów kosmetycznych, unikając zakupów artykułów zoologicznych oraz żywności. Główną przesłanką do robienia zakupów online jest atrakcyjna cena produktów. Konsumenci decydują się na e-zakupy również w powodu szczegółowego opisu zamawianego produktu i przejrzystej strony internetowej. Kolejnymi ważnymi aspektami dla polskiego e-konsumenta jest wygoda i oszczędność czasu.

Keywords

Year

Volume

1

Issue

50

Pages

130-146

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Politechnika Częstochowska

References

  • Jaciow, M., Stolecka-Makowska, A., & Wolny, R. (2013). E-konsument w Europie. Komparatywna analiza zachowań, Helion.
  • Jaciow, M., & Wolny, R. (2022). Polski e-konsument. Dekada zmian. Onepress.
  • Karpińska, K., Matel, A., & Protasiewicz, A. (2017). Konsument w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
  • Kieleż, E. (2000). Rynkowe zachowania konsumentów. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Kieleż, E. (2014). Konsument i jego zachowania na rynku europejskim. PWE.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
21375339

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_17512_znpcz_2023_2_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.