ES
Polonia y España son dos países con relaciones escasas a nivel histórico. Cuando en 1918 se produzca el fin de la Primera Guerra Mundial y el advenimiento de la II República polaca sea un hecho. La imagen de Polonia en España será percibida a través de los problemas de los propios españoles. Los nacionalismos periféricos con ansias secesionistas que ven Polonia como un ejemplo, o la fuerza del comunismo libertario (anarquista) que ve en la revolución bolchevique una solución para el país ibérico. Entretanto, el nacionalismo polaco, basado en el catolicismo, atrae a un conservadurismo español, también católico, que busca vertebrar España con una nueva ilusión. Las crónicas de Sofía Casanova, la única española con capacidad para entender la situación polaca, serán una fuente de información importante para el ciudadano medio español.
PL
Rozbieżne procesy w dwóch narodach europejskich w latach 1918-1920 Polska i Hiszpania nie mają bogatej historii wzajemnych kontaktów. Gdy po I wojnie światowej w 1918 r. Polska odzyskała niepodległość, Druga Rzeczpospolita była postrzegana przez pryzmat problemów samych Hiszpanów. Z jednej strony Polskę za przykład brali nacjonaliści o skłonnościach secesjonistycznych, a libertariańscy komuniści (anarchiści) postrzegali rewolucję bolszewicką jako rozwiązanie dla Hiszpanii. Z drugiej strony, bazujący na katolicyzmie polski nacjonalizm znajdował odzew u hiszpańskich katolickich konserwatystów poszukujących nowego mitu założycielskiego dla swojego kraju. Kroniki Sofii Casanova, jedynej Hiszpanki rozumiejącej zawiłości polskiej sytuacji, były ważnym źródłem wiedzy dla przeciętnego Hiszpana.
EN
1918-1920 Divergent processes in two European nations Poland and Spain are two countries with scarce relations at historical level. When in 1918 the end of the First World War and the coming of the Second Polish Republic take place, it is a fact. The image of Poland in Spain will be perceived through the problems of the Spaniards themselves. The peripheral nationalisms with secessionist cravings that see Poland as an example, or the strength of libertarian communism (anarchist) that sees in the Bolshevik revolution a solution for the Iberian country. Meanwhile, Polish nationalism, based on Catholicism, attracts a Spanish conservatism, also Catholic, that seeks to structure Spain with a new illusion. The chronicles of Sofia Casanova, the only Spaniard with the capacity to understand the Polish situation, will be an important source of information for the average Spanish citizen.