
EASTERN REVIEW 2020, T. 9

Anastasiya Ilyina
 https://orcid.org/0000-0002-5786-0365

Belarusian Institute for Strategic Studies, Vilnius, Lithuania
Biełsat TV, Warszawa, Polska
e-mail: anastasiya.ilina@gmail.com

Russia’s hybrid invasion in Belarus during the presidential 

election campaign 2020

Abstract. There are various instruments for Russia to have influence on its neighbours, 
such as using opinion leaders (authorities), intellectuals, and journalists to create 

a favourable informational context or to place the ordered materials in the media so as to 
have an impact on public opinion. These are the types of information attacks that can lead 

to the loss of statehood or the substantial limitation of sovereignty. This hybrid aggression 

strives to precisely this result. The main questions are: how the Russian information space, 

mud-slinging and troll farms functioned in Belarus during the presidential election? How 

the fake news which is produced in Russia impacts societies? Which political scenarios 

appeared in Belarus following Russia’s informational influence?  It is a fact that today 
the Russian authorities use tools of fake news and propaganda; combined with the extra 
possibilities of social media. The appearance of fake news is connected with national safety 

because they jeopardize democratic institutions, lead to the radicalization of society, and 

change the balance of authority. In the research, the methodologies were used from the 

sociology of communication, political science and content analysis.  

Keywords: fake news, an Internet shutdown, information warfare, a hybrid war, new 

media. 

The Russian’s hybrid invasion and informational impact on Belarus

The issue of Russian’s hybrid invasion and informational impact on Belarus 

is hugely relevant. That is because Russia was an active actor in the internal 

political changes in Belarus during the presidential election campaign of 2020 

and the post-election period. It’s worth mentioning that previous research was 

devoted to the waves of disinformation and propaganda launched by Russia to try 

https://doi.org/10.18778/1427-9657.09.08

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



122 Anastasiya Ilyina

and influence public opinion in Belarus. Firstly, the research of Andrei Yeliseyeu 
Fundamental Shifts in Anti-Belarusian Disinformation and Propaganda: Analysis 

of Quantitative and Qualitative Changes (EAST Center, April 2019) and Sputnik 

Belarus’s Propaganda and Disinformation: Narratives, Methods, and Trends 

(EAST Center, March 2020); secondly, the collaborative study by Vasil Naumau, 

Anastasiya Ilyina, Katsiaryna Shmatsina entitled The stalemate of deepened 

integration: analysis of the Russian anti-Belarus disinformation campaign in 2019 

(College, 2020); thirdly, the research of the International Strategic Action Network 

for Security by Andrei Yelisieyeu (Bela)Ru(s)sian propaganda: three key ways to 

discredit Svetlana Tikhanovskaya (2020), by Alexey Kovalev, Yan Avesyushkin 
How the Russian state media rescued Belarusian broadcasters from political 

pluralism (2020) and Maria Avdeeva’s The Kremlin’s Influence Operations: 
Working Out Countering Mechanisms for Eastern Partnership Member States 

(2020) fourthly, the analytic reports of the Atlantic Council and Chatham House. 

Also, I would like to mention the 4th/2020 volume of New Eastern Europe which 

is launched by The Kremlin’s hybrid war. Moreover, we need to take into account 

the books of Ukrainian authors Hybrid war by Yevgen Magda (2015) and The war 

of Reality by Dmytro Kuleba (2019). Definitely, the list of research about fake 
news is quite extensive, but I focused on the sources that deal with the region of 
Eastern Europe. 

In my research, I would like to establish how Russia has actively been using the 

instruments of information and hybrid warfare in Belarus during the presidential 

election and especially the post-election period. The research hypothesis is that the 

Russian hybrid invasion is a continuation of Russian aggression against Georgia 

in 2008 and Ukraine in 2014. In this article, I provide analysis of existing relevant 
reports and research on the degree of misinformation and propaganda in Belarus 

as well as analysis of the content of selected articles from journalists, experts, and 
bloggers. 

Internet connectivity was significantly disrupted in Belarus on election 
day and the following days. Belarusians have faced the reality of how to meet 

new challenges. There were two main reasons for the Internet’s shutdown: to 

prevent alternative vote counting – Tikhanovskaya’s united campaign called 

on voters to send ballot pictures to the Voice platform, where almost a million 

voters registered; and to prevent communication and coordination after the 

election. The internet and new media have never played such an important role 

as during this year’s presidential campaign. First, alternative candidates actively 

used social networking during the campaign. In particular, the candidates Viktor 

Babariko and Valery Tsepkalo were promoted in the new media. The style of 

work of the SMM-team was similar to the work of a bot farm. While the media 

face of Valery Tsepkalo on social networks was his wife Veronika. Also in the first 
days after the election, thanks to telegram channels, the coordination of actions 

was carried out; and most importantly in the situation where independent media 

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



123Russia’s hybrid invasion in Belarus during the presidential...

was blocked, telegrams became a source of information for TV-channels (Belsat 

TV, TV Rain, Current time TV) as well. However, social media have traditionally 

been good places for fake news, bogus stories or Russian trolls. 

In support of Lukashenko, the activity of pseudo-accounts in the comment 

sections of popular sites and social networks has noticeably intensified in the past 
couple of months. Tens and hundreds of “commentators” with the same type of 

posts suddenly swoop on individual news reports and notes. Even more interesting, 

according to researcher Andrei Yeliseyev, is that the largest of the groups of bots 

operating under the post of Krivosheev consistently promote the posts of Russian 

MP Leonid Slutskyi, head of the State Duma Committee on International Politics, 

which legitimized the Crimean referendum in 2014 by bringing in marginal 

European politicians.

Not only soft power

Ten days before elections, Belarusian authorities announced a criminal 

investigation against 33 mercenaries of Wagner PMC, a Russian security contractor 

involved in nefarious activities in places such as Ukraine, Syria, and Libya. A unit 

of the Belarusian KGB arrested the Russians in a sanatorium near Minsk, the 

Belarusian capital. Belarusian authorities claimed that 170 other militants are still 

at large across the country. It was a good picture for the state media, after the 

elections, all 32 mercenaries of Wagner PMC were transferred to Russia.

On the evening of the vote count, during a peaceful protest, Russian military 

correspondent Semyon Pegov was detained among the protesters. Media photos 

show Pegov being dragged by a Belarusian police officer into a police vehicle in 
an unconscious state. A week before the election, Pegov claimed on a Russian 

propaganda show, hosted by Vladimir Solovyev, that there were some training 

bases for nationalist militants in the east of Belarus, similar to the Ukrainian 

“Right Sector”. 

Following the announcement of the results of the vote and the lengthy protests, 

Lukashenko continues to manipulate the Russian threat. However, despite the 

strikes of employees, it is the Belarusian state TV channels that have adopted 

a rhetoric that Belarusian-Russian relations are under threat: as Lukashenko’s 

opponents are ready to leave the CSTO, the Eurasian Union and the CIS. At the 

same time, telegram channels show that troops of the Russian National Guard, 

without identification markings, have already entered Belarus.
Pro-Russian forces in Belarus have begun to act and deliver plan B. The 

Kremlin has begun to use an alternative plan in case Lukashenko does not control 

the situation in the country. Among the main actors – The Republican Party of 

Labor and Justice (RPTS), The Liberal Democratic Party of Belarus (LDPB), and 

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



124 Anastasiya Ilyina

the Civil Initiative “Union”. Alexander Lukashok from RPTS whilst on-air on 
“Russia 1” unambiguously stated, they say, that healthy (read: pro-Russian) forces 

“will definitely join the game tomorrow”. Oleg Gaidukevich, head of the LDPB 
and member of the Belarusian parliament, issued a statement on the creation of 

the “People’s Patriotic Movement of Belarus”. He stands for “the unconditional 

preservation and development of the Union with Russia and the CSTO” and the 

convening of an extraordinary parliamentary session. It was announced that “The 
People’s Patriotic Movement is beginning to prepare and conduct constituent 

assemblies in all regions of the country and in Minsk”. One of the points is to 

strengthen the role of the parliament. The most interesting thing is that in past 

elections Gaidukevich was Lukashenko’s confidant.
Moreover, the Civil Initiative “Union” issued a statement, which says that 

in order to overcome the political crisis, a dialogue of the authorities “with all 

social movements of the country” is necessary. True, after a couple of sentences, 

there was clarification: such a dialogue should, first of all, go with civil forces and 
movements “united by a common Russian culture”. 

After more than 70 days of protests, Lukashenko’s meetings with political 

prisoners and the release of some of them, the Union Civic Initiative has stepped up 

and announced the creation of a party which supports integration with Russia, and 

even recognizes the independence of South Ossetia and Abkhazia. This tendency 

is very dangerous because Lukashenko announced the Constitutional reform, and 

Russia is interested in this reform too, trying to expand the role of parties in the 
Belarusian parliament. Again we can see the Russian hybrid invasion because 

it will try to lead the pro-Russian elements into the Belarusian Parliament on 

the model of the Ukrainian example (oligarch Viktor Medvedchuk and his party 
Opposition Platform for Life). The second challenge could be Russia’s use of its 

“sleeping network”, which covers the whole of Belarus (sites that promote the 

Russian world, or the same civic initiatives that receive Russian grants) (College 

of Europe, 2020). 

At the same time, Lukashenko and the state Belarusian media continue 

to warn of the “Western threat”. In the situation when workers of state media 

(National State Television and Radio Company of Belarus) go on strike, Russia 

sends its professionals to replace these strikers.

According to the research of the International Strategic Action Network of 

Security (iSANS), Russia has begun a hybrid operation to establish control over the 

media, public space, security forces and the administrative institutions. Besides 

the Russian specialists who were invited to the country by Alexander Lukashenko 
to replace the Belarusian workers on strike, there has also been the activation of 

pro-Russian political elements of the network of Russian influence in Belarus 
– including the creation of the “People’s Patriotic Movement of Belarus” by 

LDPB leader Oleg Gaidukevich and others. The experts of iSANS drew attention 
to the active coverage and support of all movements and statements of Valeriy 

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



125Russia’s hybrid invasion in Belarus during the presidential...

Tsepkalo by RIA Novosti, which de facto already serves as his press service. iSANS 

specifies who came to Belarus as a Kremlin landing party. On Tuesday, August 18, 
a mobile television station (PTS) of the RT channel (MIA Rossiya Segodnya) 

was spotted in Minsk. On Wednesday, August 19, Internet users began to publish 

photos of the propagandist Irada Zeynalova in Minsk. The specialists from Russia 

were brought to state TV channels BT and ONT to replace striking and retired 

journalists and technical staff. Thus, television in Belarus, which was previously 
under the full control of the Belarusian authorities, has already been taken under 

Russian control. High-ranking curators from Moscow were also sent to the 

Sputnik Belarus office on August 19 with the task of “unifying the presentation 
of information” on the model of the Ukrainian agenda in 2014–2020. We can 

already see the first results of this work – wild propaganda videos that were 
launched on another state channel, STV, with the aim of demonizing Svetlana 

Tikhanovskaya. In fact, now the role of state TV channels is reduced to inciting 

civil conflict in Belarus. The posters and posts of a similar nature appeared on 
the streets of Belarus and on social media. Moreover, there have occurred “for 

Bat’ka” rallies, organized by activating pro-Russian forces. Their main aims are 

the formation of the Belarusian version of the “anti-Maidan”, structuring the 

activities of the pro-Russian political wing on the territory of Belarus, juxtaposing 
the East and West of the country.

The European’s position in relation to the Belarusian election

Against this background, Europe’s position “that the situation in Belarus is 

exclusively an internal conflict” looks faded. The consequences of this position 
may be stimulating direct contacts between the EU and Russia on the “Belarusian 

issue”. Some EU officials have already expressed their readiness to take into 
account the interests of Moscow, and the influence of politicians who are inclined 
to solve the “Belarusian issue” not in Minsk, but in Moscow, is growing more 

and more. The strategic interest of the EU in Belarus is the absence of political 

conflict on its borders, the observance of human rights at an acceptable level, and the 
preservation of formal sovereignty. Russia’s strategic interest is in keeping Belarus 

in its orbit and, at least, the status quo in bilateral relations (SG, CSTO, EAEU). The 

manoeuvring schemes between the West and Russia, which were used in 2008–2020, 

will not work. All this makes the positions of the officials in Minsk extremely 
vulnerable even in the short term. And this is without taking into account the 

sanctions and the economic consequences of the EU decision. But what is important 

is that the leader of democratic Belarus, Svetlana Tikhanovskaya, had meetings 

with two European leaders: President of France Emanuel Macron and Chancellor 

of Germany Angela Merkel, which gives her subjectivity in the international arena. 

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



126 Anastasiya Ilyina

Russia recognizes the presidential election as legitimate and Alexander 
Lukashenko as the winner. This was stated by Russian President Vladimir Putin 

in an interview broadcast on the program “News on Saturday” on TV channel 

“Russia-1”. Prior to this statement, it was reported that Russia prepared a police 

force to assist Lukashenko if necessary. Responding to this, German Chancellor 

Angela Merkel said that she hopes that Russia is not using the law enforcement 

reserve created by Moscow. The Western countries still declare that a key task 

for the European Union (EU) is to help the Belarusian people without providing 

a pretext for further violence and Russian intervention. In addition, there are 
major anxieties about agreements with Russia, namely that the fate of the country 
will be decided without the participation of Belarus, at the level of Putin and 

Western negotiators. As a result, Belarus may become more dependent on Russia, 

losing all or part of its sovereignty. I remark that Putin supports Lukashenko as 

he supported Bashar al-Assad in Syria or Nicolás Maduro in Venezuela because he 

understands that Lukashenko will continue the integration process (I mean fistful 
diplomatic and economic help but also with a readiness for military support). It is 

clear that the vision that Lukashenko is the last bastion before Russification and 
the absorption of Belarus by Russia was completely false. The United States 

and Russia had competing geopolitical interests regarding Ukraine, but that was 

not the case with regard to Belarus. Steven Pifer also underlined that “there 

was no push in Minsk to join the European Union, and zero Belarusian interest in 

NATO” (Atlantic Council, 2020). This is characteristic of the Belarusian protest 

2020 that the protest is definitely not for geopolitical choice as it was in Ukraine; 
it is for the right to have free and fair elections. For instance, the protestors still 

do not use the flags of the EU, U.S., or Russia, except during the rallies of regime 
supporters. This is a protest about democracy. 

Lukashenko is drawing attention to the north-west corner of Belarus, singling 

out the city of Grodno near the border with Poland and Lithuania as a supposed 

target for Western efforts at destabilization. All this feeds his narrative that Belarus 
is in danger from NATO and the West who are supposedly both stirring up the 

protests and seeking to exploit disorder – and that this danger extends to possible 
military clashes (Chatham House, 2020).

The Kremlin’s strategy

Some experts’ voices say that the Kremlin will not use military intervention 
to support Lukashenko. This is in part due to the fact that Russia is already 

providing assistance to Lukashenko: by offering its media resources, public 
criticism of Tikhanovskaya and the Coordination Council, as well as political 

statements demanding non-intervention of the European countries into Belarusian 

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



127Russia’s hybrid invasion in Belarus during the presidential...

affairs. All this is not because the Kremlin is interested in keeping Lukashenko in 
power. It’s because now any support increases Lukashenko’s debt to the Kremlin. 

If Lukashenko remains in power, he will be forced to pay off this debt for the rest 
of his term. Military intervention is directly opposite to what the Kremlin wants. 

After Lukashenko lets the Kremlin’s operating managers into his realm, Putin 

has the opportunity to take control over both the civil and military administration 

in Belarus without any use of military forces. The experts of iSANS suggest 
considering the following scenario of the Russian impact on Belarus:

1. Non-intervention of the West and discredit of any European support to 

Belarusian society to make sure no Western alliance will be built around the 

demands for new and fair elections. This line is being pursued by Sergey Lavrov 

and the Kremlin’s media. 

2. Imposing a change in the composition of the Coordination Council: to 

include a group of high-profile politicians, loyal to the Kremlin instead. Such 
people on the Coordination Council will clearly ensure the preservation of 

relations between Moscow and Minsk in the Kremlin’s interest. These people 

will completely fit Putin’s expectations should Lukashenko be ‘hospitalized’ (thus 
making new elections inevitable). Removing Tikhanovskaya from the scene or 

completely side-lining her.

3. Driving Lukashenko deeper into debt to Kremlin.

4. Sending more Moscow media workers, political strategists, FSB groups, 

cybersecurity experts (etc.) to Minsk to seize control over all the state apparatus 
(regardless of whether Lukashenko remains in power in the next three months or not).

5. Shaping an attractive image of further integration with Russia within 

Belarusian society (Morozov, 2020).

I suggest considering the following scenarios for the development of the 

Belarusian political crisis. The pessimistic scenarios imply that Lukashenko 

remains in power, Western countries don’t recognize the election result but de 

facto continue to be in contact with the usurper. First of all, Lukashenko is being 

harassed by personal sanctions. The next negative scenario is that Lukashenko 

remains on his post for a transitional period, up to one year (something like that 

was offered to the former Ukrainian President Viktor Yanukovych in 2013). The 
Belarusian regime uses this time to hold a referendum to legalize or withdraw 

financial savings. One of the negative scenarios could be that new elections are 
scheduled, in which the winner is not an open but a pro-Russian candidate. The 

realistic scenario could be some hybrid scenario. And the last – the optimistic 

scenario that a new election is scheduled as a result of which the independent 

candidate wins, holds parliamentary and local elections, returns to the 1994 

Constitution (given that some experts compare the events in Belarus with the 
Ukrainian Maidan 2004, such a scenario is possible in a few years). 

Whatever scenario unfolds, today we can conclude that due to protest against 

the false result of the presidential election the nation has awoken (thousands of 

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



128 Anastasiya Ilyina

people accept national symbols and struggle for the democratic values). One more 

result of the Belarusian revolution is the strengthening of the working movement 

(Despite the repression, dozens of factories joined the national strike). And 

another interesting thing is that this revolution has a women’s face. I mean that 

not just the main opponent was a woman, Svetlana Tikhanovskaya, or her united 

campaign consisted of women but that the Belarusian women and girls actively 

organized women’s chains of solidarity and marches against police violence and 

election fraud. This can lead to changing the role of women in Belarusian society, 

to developing women’s empowerment in political leadership and policymaking. 

In the situation of Lukashenko keeping his power, the main challenges will be 

the huge waves of emigration from the country, first of all, competitive and highly- 
-skilled workers. And the most obvious risk is that the Belarusian regime will remain 

a military dictatorship with signs of totalitarianism. And it is not only a matter of 

strengthening the powerful repressive apparatus, but achieving total control of the 

Internet and the destruction of independent media and the public sector. 

In conclusion, it is noted that the Kremlin does not intend to release Georgia, 

Ukraine, and other post-Soviet countries, even after the military conflicts in the 
territories. The Kremlin does not intend to leave Belarus. Although the hot stage 

of the conflict in Belarus has not begun: Russia has not openly introduced an 
army. Vladimir Putin is using the tactics of “creeping occupation”, which has been 

actively deployed through the tools of information warfare, the involvement of 

Russian propagandists, and the promotion of pro-Russian political initiatives. All 

these activities are elements of a hybrid invasion, honed as the Kremlin reviewed 

the lessons after Georgia and Ukraine. These lessons alas were not learnt by the 

Belarusian society regardless of the fact that it does assess the political changes in 

their own country through a geopolitical prism.

References

Atlantic Council. 2020. Is Putin about to make a costly mistake in Belarus?, https://www.

atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/is-putin-about-to-make-a-costly-mistake-in

-belarus/ (accessed 11.02.2021).

Avdeeva, M. 2020. Kremlin’s Influence Operations: Working Out Countering Mechanisms 
for Eastern Partnership Member States, https://isans.org/articles-en/kremlins-

influence-operations-working-out-countering-mechanisms-for-eastern-partnership-
member-states.html (accessed 11.02.2021).

Chatham House. 2020. By Inventing Military Threats, Lukashenka Is Playing with Fire, 

https://www.chathamhouse.org/2020/08/inventing-military-threats-lukashenka-

playing-fire?fbclid=IwAR1IwDRaQQ640SEzqYEjtFLJ4CjiVkUVQwrBF9D0qIj0
bdEhlsr2khnA7bg&utm_content=belarus-lukashenka-war&utm_medium=organic-
social&utm_source=facebook.com (accessed 11.02.2021).

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0



129Russia’s hybrid invasion in Belarus during the presidential...

College of Europe. 2020. THE STALEMATE OF DEEPENED INTEGRATION: ANALYSIS 

OF THE RUSSIAN ANTI-BELARUS DISINFORMATION CAMPAIGN IN 2019, 

https://www.weasa.org/the-stalemate-of-deepened-integration-analysis-of-the-

russian-anti-belarus-disinformation-campaign-in-2019/?fbclid=IwAR1C9cr1CWp-
9em_fLrbFl06cVmZi8m8-85qiWFXQs-qgI_IZHftQcxVfxg (accessed 11.02.2021).

EAST Center. 2019. Fundamental Shifts in Anti-Belarusian Disinformation and Propaganda: 

Analysis of Quantitative and Qualitative Changes, https://east-center.org/fundamental-

shifts-in-anti-belarus-disinformation-and-propaganda/ (accessed 11.02.2021).

EAST Center. 2020. Sputnik Belarus’s Propaganda and Disinformation: Narratives, 

Methods, and Trends, https://east-center.org/sputnik-belarus-propaganda-and-

disinformation-narratives-methods-and-trends/ (accessed 11.02.2021).

Kovalev, A., Avesyushkin, Y. 2020. How the Russian state media rescued Belarusian 

broadcasters from political pluralism, https://isans.org/articles-en/how-the-

russian-state-media-rescued-belarusian-broadcasters-from-political-pluralism.html 

(accessed 11.02.2021).

Kuleba, D. 2019. Vіyna zareal’nіst’: yak peremagati u svіtі feykіv, pravd і spіl’not. Kiїv: 
Knigo.

Magda, Ye. 2015. Gibridnai︠ a︡  voĭna: vyzhit’ i pobedit’. Khar’kov: Vivat Publishing.

Morozov, A. 2020. Kremlin operation to intercept control over the situation in Belarus, 

https://isans.org/columns-en/kremlin-operation-to-intercept-control-over-the-

situation-in-belarus.html (accessed 11.02.2021).

New Eastern Europe – A bimonthly news magazine dedicated to Central and Eastern Eu-

ropean affairs. Issue 4/2020 The Kremlin’s Hybrid War, https://neweasterneurope.eu/

product/issue-4-2020-the-kremlins-hybrid-war/ (accessed 11.02.2021).

Yelisieyeu, A. 2020. (Bela)Ru(s)sian propaganda: three key ways to discredit Svetlana 

Tikhanovskaya, https://isans.org/columns-en/belarussian-propaganda-three-key-ways-

to-discredit-svetlana-tikhanovskaya.html (accessed 11.02.2021).

© by the author, licensee Łódź University – Łódź University Press, Łódź, Poland. This article is an open access article
distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license CC-BY-NC-ND 4.0

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

