Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 67 | 2 | 47-60

Article title

Nasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności

Content

Title variants

EN
The Intensity of the Attitudes towards Education and the Perception of the Sources of Self-Efficacy among Prisoners

Languages of publication

Abstracts

EN
Education in prisons is a significant aspect of prisoner rehabilitation and resocialization, yet it is often marginalized in public discourse and penitentiary policy. This study examines the challenges and prospects of education within the prison system, focusing on the needs of prisoners and the resources and opportunities available to them. The research aims to investigate the relationship between the intensity of various aspects of attitudes towards education among prisoners and their perception of self-efficacy. The study was conducted on 115 individuals serving sentences in penitentiary units within the Lublin District of the Polish Prison Service. Empirical analyses revealed significant correlations between the emotional attitudes towards education and the perception of personal successes and failures, the level of experienced stress, and persuasion from others. Meanwhile, the intensity of the cognitive attitudes towards education significantly correlated with the perception of persuasion from others, while the intensity of the behavioural aspects correlated with the level of experienced stress. Prisoners may simultaneously exhibit conflicting beliefs about education, which can be both positive and negative while experiencing high levels of stress, which indicates a loss of resources, and being successful, which reflects on capital gains.
PL
W ramach niniejszej pracy podjęto problematykę wyzwań i perspektyw edukacji w kontekście systemu więziennego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb więźniów oraz dostępnych zasobów i możliwości. Celem badania było określenie relacji między nasileniem różnych aspektów postawy wobec edukacji u więźniów a percepcją własnej skuteczności. Badanie przeprowadzono na 115 osobach odbywających karę pozbawienia wolności w jednostkach penitencjarnych Okręgu Lubelskiego Służby Więziennej. Analizy empiryczne wykazały istotne korelacje między emocjonalnym aspektem postawy wobec edukacji a percepcją własnych sukcesów i porażek, poziomem odczuwanego stresu oraz perswazjami ze strony innych osób. Intensywność poznawczego wymiaru postawy wobec edukacji istotnie koreluje z poziomem percepcji perswazji ze strony innych osób, z kolei intensywność wymiaru behawioralnego koreluje z poziomem doświadczanego stresu. Więźniowie mogą równocześnie wykazywać sprzeczne przekonania na temat edukacji, które mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne, jednocześnie doświadczając dużego poziomu stresu, co wskazuje na straty zasobów, oraz odnosząc sukcesy, co odbija się na zyskach kapitałowych.

Year

Volume

67

Issue

2

Pages

47-60

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Centralny Zarząd Służby Więziennej, Nowy rok szkolny w więzieniu, 2020, https://www.sw.gov.pl/aktualnosc/centralny-zarzad-sluzby-wieziennej-rozpoczęcie-roku-szkolnego-w-wiezieniu (dostęp: 2.03.2020).
  • Hobfoll, S.E., Teoria zachowania zasobów i jej implikacje dla problematyki stresu, zdrowia i odporności, w: Teoria zachowania zasobów Stevana E. Hobfolla – polskie doświadczenia, red. E. Bielawska-Batorowicz, B. Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 17–50.
  • Hobfoll S.E., Halbesleben J., Neveu J.-P., Westman M., Conservation of Resources in the Organizational Context: The Reality of Resources and Their Consequences, „Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior” 2018, nr 5, s. 103–128. DOI: 10.1146/annurev-orgpsych-032117-104640.
  • Jędryszek A., Straty i zyski zasobów osobistych a wypalenie zawodowe u pracowników Służby Więziennej, „The Prison Systems Review” 2020, nr 107, s. 175–218.
  • Juczyński Z., Poczucie własnej skuteczności: teoria i pomiar, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica” 2000, nr 4, s. 11–23.
  • Kulik P., Edukacja osadzonych w polskich zakładach karnych i aresztach śledczych, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2022, nr 4 (36), s. 107–121.
  • Niewiadomska I., Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.
  • Niewiadomska I., Znaczenie zasobów psychospołecznych w procesie resocjalizacji, w: Problemy współczesnej resocjalizacji, red. L. Pytka, B.M. Nowak, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa 2010, s. 57–65.
  • Niewiadomska I., Zasoby psychospołeczne czynnikiem warunkującym pozytywną adaptację człowieka, w: Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną, red. M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s. 15–38.
  • Niewiadomska I., Zasoby adaptacyjne przestępców odbywających kary izolacyjne, w: Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną, red. M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s. 329–355.
  • Niewiadomska I., Zasoby adaptacyjne osób opuszczających zakłady karne, w: Skazani na wykluczenie!? Zasoby adaptacyjne osób zagrożonych marginalizacją społeczną, red. M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, s. 357–386.
  • Niewiadomska I., Chwaszcz J., Augustynowicz W., Bartczuk R., Readaptacja społeczno-zawodowa więźniów. Narzędzia do diagnozowania potencjału readaptacyjnego i kapitału wspierającego, Instytut Psychoprofilaktyki i Psychoterapii, Stowarzyszenie Natanaelum, Lublin 2014.
  • Niewiadomska I., Experiencing Stress as an Influence Factor on the Level of Psychosocial Adaptation in One-Time and Repeated Offenders Punished with Imprisonment, „Polish Journal of Social Rehabilitation” 2015, nr 10, s. 427–452.
  • Niewiadomska I., Fel S., Realizacja zasady sprawiedliwości w karaniu przestępców, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 2016, nr 3 (59), s. 59–75.
  • Niewiadomska I., Mechanizmy generujące wielowymiarowe wsparcie rodzicielskie w warunkach stresu wywołanego przez pandemię COVID-19. Analiza zależności wynikających z poszerzonego modelu dopasowania zasobów Stevana Hobfolla, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.
  • Niewiadomska I., Jurek K., Mechanizmy regulujące wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w czasie pandemii COVID-19. Analiza zależności wynikających z zasad teorii zachowania zasobów Stevana Hobfolla, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.
  • Pajares F., Schunk D.H., Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and and School Achievement, w: Self Perception, red. R.J. Riding, S.G. Rayner, Ablex Publishing, London 2001, s. 239–265.
  • Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, red. M. Marczak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
  • Szecówka A., E-learning jako czynnik wspierający edukację osadzonych i ich readaptację społeczną, w: Kara pozbawienia wolności a readaptacja społeczna skazanych, red. A. Szerląg, Wydawnictwo Atut, Wrocław 2011, s. 225–243.
  • Witting A.B., Tambling R., Hobfoll S., Resource Loss, Gain, and Traumatic Stress in Couples During COVID-19, „Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy” 2023, nr 3 (15), s. 502–510.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
33736301

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_31743_znkul_17379
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.