Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 4(77) | 207-232

Article title

Metody rozwiązywania sporów w przedsiębiorstwie

Content

Title variants

EN
Methods of Dispute Resolution Within Business Organizations

Languages of publication

Abstracts

EN
The purpose of the article is to provide an overview of various methods of dispute resolution between contracting parties. According to the hypothesis of the article, conflicts between contracting parties are functional in nature. Conflicts contribute to the reduction of litigation costs and allow the parties to continue their cooperation. The following research questions were posed in the article: 1. What is the nature of conflict between contracting parties? 2. Are different dispute resolution methods conducive to effective conflict resolution? 3. Do the available dispute resolution methods promote solidarity and innovative behavior among contracting parties? The article presents the nature of a conflict based on divergent interests of the contracting parties. Special emphasis is placed on the inevitable need to analyze conflicts from the point of view of an innovative approach to their essence. This is because such an approach is likely to provide a number of benefits, including those resulting from the assessment of the advisability of further escalation or a change in the perception of the divergent positions of the parties. The article reviews the relevant academic literature and legal acts concerning the legal and economic phenomenon in question. It provides an overview of alternative dispute resolution methods to court litigation. Last but not least, the article points out that alternative dispute resolution methods are an inevitable business tool that needs to be put in place to confirm an innovative approach to conflict resolution.
PL
Celem artykułu jest przedstawienie różnych sposobów rozwiązywania konfliktów pomiędzy stronami kontraktu handlowego. Przyjęto hipotezę, iż konflikt między stronami umowy ma charakter funkcjonalny. Powoduje podejmowanie działań mających na celu zmniejszenie wzajemnej niechęci stron do podjęcia rozmów w celu jego rozwiązania bez udziału sądu powszechnego. Alternatywne metody rozwiązywania sporów przyczyniają się do zmniejszenia kosztów generowanych w postępowaniu sądowym oraz umożliwiają stronom umowy dalszą współpracę. Wprowadzono pytania badawcze: 1. Jaki charakter ma konflikt między stronami umowy? 2. Czy różnorodne metody rozstrzygania sporów służą sprawnemu rozwiązaniu konfliktu? 3. Czy oferowane metody rozstrzygania sporów kształtują solidarne postawy stron umowy i ich innowacyjne zachowania? W artykule przedstawiono istotę konfliktu, którego podstawą jest rozbieżność interesów stron kontraktu. Zwrócono uwagę na konieczność analizowania konfliktu z punktu widzenia jego funkcjonalności. Może on bowiem wywołać korzyści polegające na ocenie zasadności jego eskalowania, zmianie sposobu oceny rozbieżnych stanowisk stron umowy. Zaprezentowano różne teorie konfliktu oraz wskazano różnice w zakresie znaczeniowym między pojęciem konfliktu a pojęciem sporu. Dokonano przeglądu literatury oraz aktów prawnych dotyczących analizowanego zjawiska prawno-ekonomicznego, jakim jest konflikt. Przedstawiono alternatywne względem sądownictwa powszechnego sposoby rozwiązania sporów. Wskazano na nieuchronność ich wdrożenia i zastosowania w biznesie jako narzędzia potwierdzającego innowacyjne spojrzenie na rozwiązanie sytuacji konfliktowej.

Keywords

Year

Issue

Pages

207-232

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula

References

  • Adamus-Matuszyńska A. (2017), Spory wokół konfliktu i teorii konfliktu. Co łączy różne sposoby rozumienia konfliktu, „Górnośląskie, Studia Socjologiczne Seria Nowa”.
  • Arystoteles (1994), Dzieła wszystkie, t.7, Słownik terminów arystotelowskich, PWN, Warszawa.
  • Coser L.A. (2009), Funkcje konfliktu społecznego. Współczesne teorie socjologiczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
  • Dudek-Mańkowska S., Lackowska-Madurowicz M. (2012), Konflikty społeczne na Mazowszu – identyfikacja oraz próba oceny ich wpływu na rozwój lokalny, „Mazowsze Studia Regionalne”, nr 10.
  • Fisher R., Ury W. (2016), Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa.
  • Gruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Grzybek J. (2013), Alternatywne metody rozwiązywania sporów w przekładzie chińsko-polskim i polsko-chińskim, Wydawnictwo Naukowe CONTACT, Poznań.
  • Kłak M. (2010), Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce.
  • Korybski A. (1993), Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Marek M. (1986), O pojęciu konfliktu społecznego, „Studia Socjologiczne”, nr 1.
  • Morek R. (2008), Umowa o mediację i jej charakter, (w:) Pazdan M., Popiołek W., Rott-Pietrzyk E., Szpunar M. (red.), Europeizacja prawa prywatnego, t. I, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
  • Mucha J. (1978), Konflikt i społeczeństwo: z problematyki konfliktu społecznego we współczesnych teoriach zachodnich, PWN, Warszawa.
  • Pazdan M. (2004), Prawa i obowiązki oraz odpowiedzialność cywilna mediatora, (w:) Pyziak-Szadnicka M. (red.), Odpowiedzialność cywilna. Księga pamiątkowa ku czci Profesora Adama Szpunara, Wolters Kluwer, Kraków.
  • Robbins S.P. (1998), Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa.
  • Salejko-Szyszczak I. (2011), Klasyfikacja konfliktów w przedsiębiorstwie, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zarządzanie”, t. XXXVIII, zeszyt 404.
  • Simmel G. (1997), Filozofia pieniądza, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.
  • Speer Ł. (2017), Arbitraż handlowy w Stanach Zjednoczonych Ameryki w rozwoju historycznym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Wrocław.
  • Stoner J.A., Wankel C. (1997), Kierowanie, PWE, Warszawa.
  • Strumiłło T. (2010), Skierowanie stron do mediacji przez sąd, „Kwartalnik ADR”, nr 3.
  • Świniarska E. (2018), Zarządzanie przez konflikt jako metoda zwiększenia efektywności pracy, przy jednoczesnym zachowaniu jego bezpieczeństwa, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Promocji, Mediów i Show Businessu Warszawa”, nr 2.
  • Śliz A., Szczepański M.S.(2011), Konflikt społeczny i jego funkcje. Między destrukcją a kreacją, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowsksa Lublin – Polonia”, vol. XXXVI.
  • Świeżak R., Tański M. (2003), Alternatywne metody rozwiązywania sporów. Przegląd zagadnień, Warszawa.
  • Turner J.H. (2004), Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wiśniewski A. (2011), Międzynarodowy arbitraż handlowy w Polsce. Status prawny arbitrażu i arbitrów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Wojciechowski T. (2015), Skuteczna współpraca w zespole interdyscyplinarnym, Perspektywy s.c., https://rops.krakow.pl/pliki/Polityka_spoleczna/ROPS_SEMINARIUM_MATERIALY.pdf [dostęp: 15.09.2023].
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 2023.1550 z dnia 2023.08.08).
  • Ustawa z dnia 23 września 2016 r. O pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, (Dz.U. 2016, poz.1823 z dnia 2016.11.09).
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/52/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie niektórych aspektów mediacji w sprawach cywilnych i handlowych (Dz.U.UE.L.2008.136.3 z dnia 2008.05.24).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich w Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.2013.165.1 z dnia 2013.06.18).
  • (www1) https://www.mediacjepl.pl/ [dostęp: 14.11.2023]
  • (www2) http://www.mediacje.org.pl/ [dostęp: 14.11.2023]
  • (www3) https://isws.ms.gov.pl/pl/baza-statystyczna/publikacje/download,2779,6.html [dostęp: 14.11.2023]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
57191445

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_34765_sp_0423_a10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.