
Łukasz Warzecha 

POLITYCZNY PROJEKT REPOLONIZACJI I DEKONCENTRACJI – 
PRZYCZYNY, WĄTPLIWOŚCI I KONSEKWENCJE

STRESZCZENIE

Media w Polsce powinny być polską własnością – uważa partia rządząca. Uzasad-
nienie planu repolonizacji/dekoncentracji mediów kończy się jednak zawsze na ogólni-
kach. Analiza nie potwierdza istnienia żadnych systemowych zależności między linią 
medium a jego polską lub niepolską własnością, zaś przeprowadzenie repolonizacji/
dekoncentracji mogłoby mieć poważne negatywne konsekwencje dla wolności słowa. 

Słowa kluczowe: repolonizacja, dekoncentracja, media, własność, wolność 
słowa

Po wyborach prezydenckich powrócił temat dekoncentracji mediów, a wła-
ściwie ich „repolonizacji”, przewijający się podczas poprzedniej kadencji Sej-
mu właściwie od jej początku. Sprawa nie pojawiła się jednak po raz pierw-
szy po wyborach w 2015 r. Już w 2012 r. Jarosław Kaczyński zapowiadał takie 
działania. Na spotkaniu w Zielonej Górze w grudniu tamtego roku oznajmił: 
„Musi być tak, że polskie media są polskie. Mogą być lewicowe, mogą być pra-
wicowe. Mogą nas lubić, mogą nas bardzo nie lubić, ale są polskie”1. Na tym 
samym spotkaniu zapowiadał również repolonizacje banków. Ten ostatni zamiar 
częściowo zrealizowała jeszcze Platforma Obywatelska, natomiast repolonizacja 
mediów pozostaje nadal w planach i jest jednym z budzących największe emocje 
tematów. 

Dyskurs&Dialog 2020/3
10.5281/zenodo.4106215



24

Łukasz Warzecha

W tym tekście pokażę, jak zmieniała się opowieść polityków PiS o repoloniza-
cji mediów, dlaczego taka operacja nie byłaby możliwa w postaci, jaką proponuje 
PiS, jak wygląda sytuacja w krajach przywoływanych jako przykłady zamknięcia 
własnych rynków medialnych na obcy kapitał, a także, jak obóz rządzący może 
chcieć swoje plany jednak zrealizować. 

W 2012 r. prezes PiS używał określenia „repolonizacja”, które jest o tyle my-
lące, że sugeruje, iż media, o których mowa, były najpierw polskie, potem zostały 
w całości kupione przez zagraniczne podmioty, teraz zaś miałyby być znów pol-
skie. Może to w najlepszym wypadku odnosić się do niektórych gazet lokalnych, 
ale z pewnością nie do tych mediów, które najczęściej mają na myśli politycy PiS 
(a także wyborcy tej partii), czyli przede wszystkim do tych z grupy Ringier-A-
xel Springer (wydawca przede wszystkim dziennika „Fakt” oraz właściciel portalu 
Onet.pl). Owszem, występując w roku 2012, Kaczyński mógł myśleć o portalu 
Onet, którego przejęcie grupa RASP ogłosiła w czerwcu tamtego roku, trzeba też 
jednak przypomnieć, że media będące własnością niemiecko-szwajcarskiego kon-
cernu w owym okresie nie były przez polityków PiS kojarzone z wrogością wobec 
własnej formacji. Ten ton w wypowiedziach polityków obozu władzy pojawił się 
dopiero po 2015 r. Zaś cel repolonizacji jest w deklaracjach polityków obozu rzą-
dzącego skorelowany ze stanowiskiem danego podmiotu medialnego wobec wła-
dzy (o czym będzie mowa w dalszej części tekstu). 

Kiedy po raz pierwszy politycy PiS wspominali o temacie po wyborach w roku 
2015, używali właśnie terminu „repolonizacja”. Temat żył intensywnie w roku 
2016, gdy z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mającego odpo-
wiadać za przygotowanie projektu ustawy, płynęły informacje, że regulacja jest 
w zasadzie gotowa i czeka jedynie na decyzję polityczną. W grudniu 2016 r. na sej-
mowej Komisji Kultury i Środków Przekazu występował wiceminister Jarosław 
Sellin, przekonując, że kapitał ma narodowość, a kapitał medialny w szczególno-
ści2. Wówczas jednak zaczęło się już pojawiać bardziej neutralne określenie „de-
koncentracja”3, sugerujące, że nie chodzi o „odzyskiwanie” mediów, ale o zapobie-
ganie ich nadmiernemu skupieniu w jednym ręku. Z punktu widzenia oczekiwań 
elektoratu PiS nie było jednak różnicy. Od początku przekaz, czyli to, co nazywa 
się dzisiaj „narracją”, był jasny: „trzeba zrobić porządek z »niemieckimi« media-
mi”. Ten przekaz zgrywał się z powracającą regularnie w wypowiedziach polityków 
PiS antyniemiecką retoryką. 



25

Polityczny projekt repolonizacji i dekoncentracji...

W kolejnych latach pytani o repolonizację/dekoncentrację przedstawiciele 
obozu władzy, w tym ci z MKiDN, powtarzali to samo: pomysły i regulacje są 
właściwie gotowe, natomiast nie ma decyzji politycznej4. Przed wyborami 2020 r. 
o repolonizacji/dekoncentracji właściwie się nie mówiło. Za to po zwycięstwie An-
drzeja Dudy temat wrócił z przytupem w wywiadzie Jarosława Kaczyńskiego dla 
radiowej Jedynki5. Prezes PiS zapowiedział w nim, że repolonizacja miałaby nastą-
pić szybciej niż do końca obecnej kadencji Sejmu. Nie mówił przy tym o szczegó-
łowych rozwiązaniach. 

Spróbujmy odtworzyć na podstawie wypowiedzi polityków obozu rządzącego 
argumenty, mające przemawiać za realizacją planu repolonizacji/dekoncentracji. 

Po pierwsze – „kapitał ma narodowość”, co w tym przypadku ma oznaczać, 
że zagraniczni właściciele mediów funkcjonujących w Polsce wpływają na ich linię, 
dobór informacji, sposób relacjonowania wydarzeń w sposób sprzeczny z polskim 
interesem, a zbieżny z interesem krajów pochodzenia kapitału. 

Po drugie – kraje Europy Zachodniej mają mieć, zdaniem polityków PiS, po-
dobne rozwiązania, chroniące ich rynki medialne przed inwazją zagranicznych 
podmiotów. 

Po trzecie – nadmierne skupienie mediów jest szkodliwe dla pluralizmu opinii. 
Przy czym akurat ten ostatni argument wydaje się mieć najmniejszą wagę i jest 

najrzadziej przytaczany. 
Żaden z tych argumentów nie 

wytrzymuje krytycznej analizy. 
Co więcej, można mieć uzasad-
nione podejrzenie, że w rzeczywi-
stości nie chodzi wcale o uzdro-
wienie sytuacji na polskim rynku 
medialnym – o ile w ogóle uzna-
jemy, że w tym akurat aspekcie 
wymaga ona jakiejkolwiek kuracji – ale o uderzenie w media krytyczne wobec 
rządzących. 

Przeprowadzenie w Polsce dekoncentracji istniejących już mediów byłoby 
ogromnym wstrząsem dla obecnego ładu medialnego. Niezależnie od tego, jakie 
możemy mieć zastrzeżenia do sposobu jego kształtowania się czy obecnego ukła-
du, jest on w tej chwili porządkiem zastanym. Że zaś mówimy o sferze bardzo 

Żaden z argumentów za repolonizacją 
nie wytrzymuje krytycznej analizy. Moż-
na mieć podejrzenie, że w rzeczywisto-
ści nie chodzi wcale o uzdrowienie sytu-
acji, ale o uderzenie w media krytyczne 
wobec rządzących. 



26

Łukasz Warzecha

drażliwej, bo dotyczącej wolności mediów i wolności słowa, państwo powinno tu 
postępować w sposób szczególnie ostrożny, zaś zwolennicy głębokiej przebudo-
wy obecnego porządku powinni przedstawić wyczerpującą i szczegółową analizę, 

dowodzącą potrzeby dokonania 
zmian i uzasadniającą zarzuty sta-
wiane obecnemu układowi. 

Jeśli zwolennicy dekoncen-
tracji twierdzą, że zagranicz-
na własność mediów oznacza 
wpływ właścicieli tychże na ich 
linię redakcyjną oraz że ta li-
nia jest z tego właśnie powodu 
sprzeczna z interesem polskiego 

państwa – co jest zarzutem niezmiernie poważnym, bo właściwie zahaczającym 
o oskarżenie o zdradę, dotyczące również polskich dziennikarzy, w tych mediach 
pracujących – powinni istnienia takich zależności dowieść. Skoro – jak twier-
dzą – ta korelacja jest tak czytelna i oczywista, nie powinno być problemu ze 
stworzeniem odpowiedniej analizy. Gdyby były do tego podstawy, skonstruowa-
nie takiego opracowania nie przekraczałoby możliwości przeciętnej organizacji 
pozarządowej, a cóż dopiero rządu, dysponującego własnym zapleczem eksperc-
kim. Należałoby zatem wykazać na konkretnych przykładach, w jaki sposób 
zagraniczny właściciel mediów wpływa na ich linię, ale także, że jest to wpływ 
sprzeczny z interesem polskiego państwa. Liczba przykładów oraz ich zróżnico-
wanie, gdy idzie o różne media będące zagraniczną własnością, musiałyby być 
zarazem wystarczająco duże, aby można było z nich wyciągnąć wniosek o istnie-
niu systemowej i stałej zależności. 

Najpierw jednak trzeba by w sposób przekonujący i możliwy do zaakcep-
towania dla przynajmniej większości zainteresowanych zdefiniować działanie 
wbrew polskiemu interesowi. Taka definicja nigdy jednak nie pojawiła się w wy-
powiedziach polityków obozu władzy. Oskarżenia zatrzymują się na poziomie 
ogólnikowej retoryki. Można z nich natomiast wywnioskować, że działanie 
wbrew polskiemu interesowi jest po prostu utożsamiane z krytyką obecnej wła-
dzy. Nie trzeba chyba uzasadniać, dlaczego tego typu rozumowanie jest nie tylko 
niedopuszczalne, ale wręcz niebezpieczne dla wolności mediów i wolności słowa. 

Jeśli zwolennicy dekoncentracji twier-
dzą, że zagraniczna własność mediów 
oznacza wpływ właścicieli na ich linię 
redakcyjną oraz że ta linia jest z tego 
właśnie powodu sprzeczna z interesem 
polskiego państwa, powinni istnienia 
takich zależności dowieść.



27

Polityczny projekt repolonizacji i dekoncentracji...

Pojawiają się również wypowiedzi przedstawicieli obozu władzy, które nie po-
zostawiają wątpliwości, jaka jest faktyczna motywacja ewentualnej repolonizacji. 
Oto w rozmowie z tygodnikiem „Sieci” prezes TVP Jacek Kurski wprost stwier-
dza, że bez repolonizacji „nie da się powtórzyć roku 2019 czy 2020”6. Przy okazji 
Kurski powołuje się na Francję, co jest odniesieniem fałszywym (więcej o tym 
w dalszej części tekstu). 

W tym punkcie pojawia się zresztą zasadnicza luka w argumentacji zwolenni-
ków dekoncentracji, ponieważ przyjmując takie właśnie kryterium sprzeczności 
z polskim interesem, zarazem pomijają w wygodny dla siebie sposób media, które 
są nie mniej krytyczne wobec obecnej władzy, a nie są zagraniczną własnością, 
takie jak „Gazeta Wyborcza” czy „Polityka”. Już samo to zaprzecza istnieniu jakiej-
kolwiek systemowej korelacji. Przyjmując zaś luźno zarysowane przez polityków 
obozu władzy kryteria działania „przeciw polskiemu interesowi”, trzeba by przy-
jąć, że jednym z najlepiej odpowiadających im mediów są te należące do Agory, 
której największym pojedynczym właścicielem jest OFE PZU Złota Jesień, dalej 
Agora Holdings, a dopiero na trzecim miejscu, i to ledwie od 2016 r., jest MDIF 
Media Holdings, związany finansowo z Georgem Sorosem7. 

Tezy o realizacji „antypolskich interesów” nie potwierdza również historia wła-
sności wielu polskich (czyli funkcjonujących w Polsce i zatrudniających polskich 
dziennikarzy) mediów. Na przykład dziennik „Rzeczpospolita” był kolejno współ-
własnością norweską, brytyjską i polską. Największą krytykę ze strony obecnej 
władzy ściągnął na siebie, gdy stał się własnością polskiego przedsiębiorcy. 

Najmocniej krytykowany dziś przez rządzących „Fakt” – w którym pracowa-
łem przez pierwszą dekadę jego istnienia – zaczął ukazywać się w roku 2003, gdy 
w Polsce rządziła lewica. Politycy PiS upatrywali wówczas gwarancji niezależności 
pisma w tym, że było własnością niemiecką, a więc w dużej mierze pozostawało 
niezależne od lokalnego układu politycznego. „Fakt” był zresztą chętnie wykorzy-
stywany przez nich jako trybuna do głoszenia swoich poglądów. W jego redak-
cji odbyło się kilka debat pomiędzy przedstawicielami PO i PiS. Ich gośćmi byli 
i Lech, i Jarosław Kaczyńscy. Żaden z nich nie miał wówczas zastrzeżeń dotyczą-
cych właściciela. 

Co więcej, „Fakt” będący niemiecką własnością (dopiero od 2010 r. szwaj-
carsko-niemiecką, po stworzeniu grupy Ringier Axel Springer) był w dziedzinie 
kształtowania poglądów odbiorców poważną konkurencją dla dotąd niezagrożonej 



28

Łukasz Warzecha

„Gazety Wyborczej”, szczególnie od momentu, gdy zaczęły się w nim ukazywać 
obszerne teksty publicystyczne. Z tego też powodu był w pierwszych latach istnie-
nia wyjątkowo ostro atakowany przez gazetę wydawaną przez Agorę. W tamtym 
okresie próżno szukać wypowiedzi polityków PiS, którzy zgłaszaliby zastrzeżenia 
do „niemieckiej własności”. I to mimo że „Fakt” w sprawach o zasadniczym zna-
czeniu od początku przyjmował linię redakcyjną niekoniecznie zbieżną ze strategią 
PiS. Jako redakcja opowiadał się na przykład, długo przed 2015 r., za przyjęciem 
euro, co nie przeszkadzało mi – jako komentatorowi gazety – zgłaszać na jej ła-
mach votum separatum w tej sprawie. 

Jeśli prześledzić sposób, w jaki „Fakt” odnosił się do poszczególnych sił spra-
wujących władzę, znajdziemy tylko jedną prawidłowość: rządzący w danym mo-
mencie byli zawsze obiektem krytyki dziennika i przyglądano im się szczególnie 
uważnie. Dotyczyło to i rządów SLD, i Platformy Obywatelskiej, i od 2015 r. 
– PiS. To jednak dopiero politycy tej ostatniej partii uznali, że przyczyny tego leżą 
w strukturze własności wydawnictwa. 

W wielu dyskusjach i polemikach, jako dowód na istnienie szkodliwego wpły-
wu wydawcy „Faktu” na jego linię redakcyjną, zwolennicy repolonizacji/dekon-
centracji przytaczają głośny list prezesa RASP Marka Dekana do pracowników 
redakcji, napisany po nieskutecznej próbie storpedowania przez polski rząd prze-
dłużenia kadencji Donaldowi Tuskowi na stanowisku przewodniczącego Rady 
Europejskiej. W cytowanych przez „Wiadomości” TVP fragmentach listu Dekan 
pisał: 

Ideologia i prymitywne manipulacje przegrały z wartościami i rozsądkiem. [...] 
Wyłącznym  zwycięzcą nie jest jednak Donald Tusk, tak jak Kaczyński nie jest je-
dynym przegranym. Razem z Tuskiem wygrali Polacy – wszyscy ci, którzy są dumni 
z przynależności do Unii Europejskiej. [...] Obok Jarosława Kaczyńskiego znalazła się 
dobra reputacja Polski jako rzetelnego partnera w UE. [...] Większość naszych czytel-
ników i użytkowników należy do tej miażdżącej większości, która popiera członkostwo 
Polski w UE. Podpowiedzmy im, co zrobić, żeby pozostać na pasie szybkiego ruchu 
i nie skończyć na parkingu8. 

Jest to jedyny pokazywany przez zwolenników repolonizacji/dekoncentracji 
konkret, nieumieszczany jednak nigdy w kontekście. Słowa Dekana zostały bo-
wiem zawarte w cotygodniowym korporacyjnym mejlu rozsyłanym do pracow-
ników koncernu. Z własnego doświadczenia i czasu pracy w „Fakcie” wiem, że ta 



29

Polityczny projekt repolonizacji i dekoncentracji...

korporacyjna korespondencja nie miała dla pracy redakcji żadnego znaczenia, 
a większość pracowników bez czytania wyrzucała ją do kosza. Zresztą jeden przy-
padek nie jest dowodem na istnienie jakiejkolwiek systemowej zależności. 

Wielokrotnie pisząc krytycznie o pomyśle repolonizacji/dekoncentracji me-
diów, doczekałem się replik publicystów, będących zwolennikami tejże. M.in. 
na portalu Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich polemizował ze mną Jerzy Kło-
siński z „Tygodnika Solidarność”9. Co zabawne, Kłosiński przywołał przykład 
próby zablokowania we Francji kupna akcji Le Monde Group (poprzez nabycie 
akcji jednego z akcjonariuszy) przez czeskiego miliardera Daniela Křetínský’ego. 
Tyle że Křetínský akcje po prostu kupił i nikt nie mógł tej transakcji zablokować; 
nastąpiły natomiast uzgodnienia wewnątrz firmy dotyczące niezależności dzienni-
karskiej i zgody mniejszościowych udziałowców na ewentualne kolejne transakcje. 

Z kolei na portalu wPolityce wypowiadał się Piotr Cywiński10. Jednak nigdy 
żaden z moich polemistów nie był w stanie przedstawić żadnego dowodu na sys-
temowe powiązanie kwestii właścicielskich z linią medium, a tym bardziej na to, 
że wynika z tego linia niezgodna z polskim interesem. 

Druga kwestia to rzekome istnienie w krajach Europy Zachodniej regulacji 
ograniczających dostęp zagranicznego kapitału do mediów. Jest to zasadniczo nie-
prawda. 

Przede wszystkim nie jest możliwe w kraju członkowskim UE ograniczenie 
dostępu do rynku kapitału z wewnątrz Unii Europejskiej, łamałoby to bowiem 
jedną z czterech podstawowych 
wolności UE: wolność przepływu 
kapitału. Owszem, taka możli-
wość by istniała, gdyby media zo-
stały uznane formalnie za strate-
giczną gałąź gospodarki, na takiej 
samej zasadzie, jak na przykład 
infrastruktura kolejowa. To jed-
nak niosłoby z sobą trudne wręcz 
do ogarnięcia konsekwencje, a w dodatku dawało rządowi niebezpiecznie daleko 
idące możliwości ingerencji w rynek. Możliwe jest również ograniczenie wpływu 
zaangażowania kapitału spoza UE. Nawet jednak tutaj regulacje ma zaledwie pięć 
państw w UE (Hiszpania, Francja, Austria, Cypr i – co ciekawe – właśnie Polska, 

Nie jest możliwe w kraju członkowskim 
UE ograniczenie dostępu do rynku ka-
pitału z wewnątrz Unii Europejskiej, ła-
małoby to bowiem jedną z czterech 
podstawowych wolności UE: wolność 
przepływu kapitału.



30

Łukasz Warzecha

w sektorze audiowizualnym11) niemniej nie ma wśród nich przywoływanych za-
wsze przez zwolenników repolonizacji Niemiec. 

Najdalej idące limity istnieją we Francji. System ograniczeń dekoncentracyj-
nych jest tam bardzo skomplikowany i wynika nie tylko ze zmian odpowiednich 
ustaw, lecz również z kolejnych decyzji francuskiego sądu konstytucyjnego, podej-
mowanych na przestrzeni ponad 30 ostatnich lat. Generalnie jednak ograniczenia 
dotyczą kapitału spoza UE12. Do 20 proc. ograniczono tam udziały podmiotów 
spoza UE u wydawców prasy (i do takiej samej wysokości prawo głosu), co jed-
nak nie dotyczy mediów wydawanych w innym języku niż francuski. Limit nie 
obowiązuje także w przypadku, gdy nie mamy do czynienia z nabyciem udzia-
łów, ale z założeniem firmy od zera we Francji. Ponadto w ramach ograniczeń 
dekoncentracyjnych pojedyncza firma nie może kontrolować więcej niż 30 proc. 
sprzedaży gazet o zasięgu krajowym, przy czym to dotyczy podmiotów niezależnie 
od ich własności. Natomiast 51 proc. francuskich mediów drukowanych i in-
ternetowych jest własnością dużych korporacji finansowych i ubezpieczeniowych, 
których struktura własnościowa jest na tyle nieprzejrzysta, że tak naprawdę bardzo 
trudno dociec, kto je kontroluje.

Przypadek niemiecki jest o tyle ciekawy, że sam wspomniany koncern RASP 
zaprzecza narracji o ochronie niemieckiego rynku mediów przed obcymi wpły-
wami, jest bowiem po połowie własnością niemiecką i szwajcarską. Szwajcaria, 
przypomnijmy, nie tylko nie należy do UE, ale nawet pozostaje poza Europejskim 
Obszarem Gospodarczym. 

Z kolei posiadający połowę udziałów w Ringier Axel Springer AG koncern 
Axel Springer SE jest w tej chwili w ponad 47 proc. (największy udziałowiec) 
własnością amerykańskiego funduszu inwestycyjnego KKR13. Transakcja objęcia 
początkowo niespełna 43 proc. akcji koncernu przez fundusz KKR miała miejsce 
w 2019 r. Co więcej, prezes i główny założyciel KKR Henry Kravis jest zwolen-
nikiem Republikanów i jednym z największych prywatnych donatorów kampanii 
Donalda Trumpa (wyłożył milion dolarów na uroczystość zaprzysiężenia prezy-
denta USA14). A przypomnieć trzeba, że relacje polityczne pomiędzy Berlinem 
a Waszyngtonem za prezydentury Donalda Trumpa należą do trudnych.

Oczywiście w Niemczech zdecydowana większość mediów jest w niemieckich 
rękach, ale nie wynika to z ochrony ustawowej, lecz przede wszystkim z siły nie-
mieckiego kapitału, który tak wyglądające media kształtował przez dziesięciolecia. 



31

Polityczny projekt repolonizacji i dekoncentracji...

Do tego dochodzą innego rodzaju regulacje, utrudniające wchodzenie na ten ry-
nek nowych podmiotów medialnych, na przykład związane z dystrybucją prasy, 
ale – uwaga – mowa tu o wchodzeniu nowych podmiotów, a nie o nabywaniu 
udziałów w już istniejących, jak to się stało w przypadku koncernu Axel Springer.

Jedynym dającym się obronić argumentem za jakąś koncepcją dekoncentracji 
jest trzeci z przytaczanych. Można się faktycznie zastanawiać, czy choćby skupie-
nie ogromnej liczby gazet regionalnych w rękach koncernu Polska Press (własność 
Verlagsgruppe Passau) jest dobrym stanem rzeczy. Nie dlatego, że jest to koncern 
niemiecki, ale po prostu z powodu braku różnorodności prasy lokalnej. Tak się 
jednak składa, że w tej kwestii dyskusja jest najsłabsza. Zawsze też trzeba postawić 
pytanie o alternatywę. Czy dekoncentracja w tym sektorze faktycznie oznaczałaby 
pozytywną zmianę, czy może raczej zamknięcie lokalnych gazet albo wykupienie 
ich części przez samorządy, które zrobiłyby z nich swoje słupy ogłoszeniowe?

Gdyby jakaś forma dekoncentracji miała zostać przeprowadzona, jak mogła-
by wyglądać, skoro z prawnego punktu widzenia nie jest możliwa realizacja celu 
prezentowanego populistycznie jako „zrobienie porządku z niemieckimi mediami 
w Polsce”? Metody są dwie. Pierwsza, bardziej przejrzysta, to stworzenie reguł 
dekoncentracyjnych, które musiałyby w takim samym stopniu objąć wszystkie 
podmioty, niezależnie od tego, czy są własnością polską, czy nie. Tak samo zatem 
dotyczyłyby RASP Polska, Discovery Polska (właściciela TVN), jak i Fratrii (wy-
dawcy „Sieci” i właściciela telewizji wPolsce), Agory czy Polsatu. 

W konsekwencji, jakaś część 
mediów zostałaby prawdopo-
dobnie wystawiona na sprzedaż. 
Teoretycznie mogłyby je nabyć 
również zagraniczne koncerny, 
jednak w praktyce, wziąwszy 
pod uwagę, jak ryzykowną i mało 
dochodową dziedziną są zwłasz-
cza media drukowane, skutek 
byłby dwojaki: albo media te zo-
stałyby po prostu wygaszone, albo zostałyby kupione przez spółki skarbu państwa, 
będące pod politycznym nadzorem. To zaś oznaczałoby poddanie ich po prostu 
politycznej kontroli. Możliwy jest również scenariusz, w którym nabywcami by-

Możliwy jest również scenariusz, w któ-
rym nabywcami zbywanych mediów 
byłyby firmy przychylne władzy, dys-
ponujące udzielanymi z powodów po-
litycznych kredytami z banków, w któ-
rych państwo ma decydujące udziały 
(realizacja wariantu węgierskiego).



32

Łukasz Warzecha

łyby firmy przychylne władzy, dysponujące udzielanymi z powodów politycznych 
kredytami z banków, w których państwo ma decydujące udziały (byłaby to reali-
zacja wariantu węgierskiego). W każdym przypadku mielibyśmy do czynienia ze 
zmniejszeniem poziomu wolności słowa i zagrożeniem dla wolności mediów. 

Jeżeli zaś z jakichś przyczyn dekoncentracja miałaby się okazać niemożliwa do 
przeprowadzenia, wciąż pozostaje metoda „miękka”, polegająca na manipulowa-
niu ogromną pulą pieniędzy, jakimi dysponują w swoich budżetach reklamowych 
spółki skarbu państwa. Już dzisiaj niektórzy ostrzegają, że faktycznie mamy tutaj 
do czynienia z czymś w rodzaju systemowej korupcji mediów przez SSP. Te po-
wielające narrację przychylną władzy otrzymują odpowiednio duże pieniądze, co 
z jednej strony daje im przewagę nad mediami krytycznymi lub po prostu nieza-
leżnymi, z drugiej – coraz bardziej uzależnia od rządowego kurka z pieniędzmi, 
szczególnie w wyjątkowo dla mediów trudnych czasach. Sam Orlen w I półroczu 
2019 r. wydał na reklamę ponad 75 mln zł15, a po przewidywanym połączeniu 
z Lotosem budżet reklamowy jeszcze wzrośnie. Te sumy w zestawieniu z trudno-
ściami prasy (szczególnie drukowanej) w czasie epidemii muszą robić wrażenie. 

Wszystko to nie oznacza, że każdy pomysł na nowe reguły dekoncentracyjne 
na rynku medialnym w Polsce jest zły i że każdy miałby czysto polityczne moty-
wacje. Jest jednak zasadnicza różnica między przyjęciem rozwiązań, które miały-
by na celu kształtowanie struktury własnościowej polskich mediów dopiero od 
momentu ich uchwalenia a rozwiązaniami, które miałyby w skrajnie inwazyjny 
sposób przebudowywać już istniejący porządek. Szczególnie w sytuacji, gdy mamy 
do czynienia z drastycznymi podziałami politycznymi, a taka decyzja byłaby po-
dejmowana w atmosferze skrajnie konfrontacyjnej wobec części mediów, ich pra-
cowników i ich odbiorców. 

 
BIBLIOGRAFIA

[1] Adamowski J.W. (red.). 2012. Systemy medialne w XXI wieku. Wspólne czy 
różne drogi rozwoju?, Wydawnictwo Aspra, Warszawa.

[2] Goban-Klas T. 2020. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, 
radia, telewizji i internetu, Wydawnictwo Aspra, Warszawa.

[3] Lippmann W. 2020. Opinia publiczna, Wydawnictwo: Fundacja Lethe. 



33

Polityczny projekt repolonizacji i dekoncentracji...

PRZYPISY KOŃCOWE

[1] https://tvn24.pl/polska/kaczynski-naszym-celem-repolonizacja-bankow-i-me-
diow-ra293313-3516107

[2] https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/repolonizacja-medio-
w-nowe-pomysly-pis,85,0,2210389.html

[3] „My nie mówimy o repolonizacji, raczej o dekoncentracji” – mówił w lipcu 
2019 r. wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliń-
ski. https://serwisy.gazetaprawna.pl/media/artykuly/1420257,repolonizacja-
-mediow-glinski.html

[4] https://www.wnp.pl/parlamentarny/spoleczenstwo/co-dalej-z-dekoncentra-
cja-mediow,44482.html

[5] https://www.polskieradio.pl/7/8805/Artykul/2552244,Jaroslaw-Kaczynski-
-po-wakacjach-bedzie-rekonstrukcja-rzadu-ale-premier-zostaje

[6] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-kurski-ostatni-raz-tvp-zabez-
pieczyla-wolny-wybor-polakow-repolonizacja-mediow-koniecznoscia

[7] https://www.biznesradar.pl/akcjonariat/AGORA
[8] https://www.press.pl/tresc/47894,_wiadomosci_-publikuja-list-marka-deka-

na-do-pracownikow-onet-ras-polska
[9] http://old.sdp.pl/felietony/15869,o-mirazu-dekoncentracji-mediow-jerzy-

-klosinski-polemizuje-z-lukaszem-warzecha,1541847810
[10] https://wpolityce.pl/polityka/508012-dritte-macht-czyli-atak-dziennika-

-die-welt
[11] https://www.rcmediafreedom.eu/Multimedia/Infographics/Foreign-media-

-ownership-in-Europe
[12] „Media ownership – Market realities and regulatory responses”, European 

Audiovisual Observatory, s. 89, https://rm.coe.int/media-ownership-market-
-realities-and-regulatory-responses/168078996c

[13] https://www.axelspringer.com/en/investor-relations/the-share/aktio-
narsstruktur

[14] https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Kravis
[15] https://www.press.pl/tresc/58081,ponad-100-mln-zl-wydaly-na-reklame-or-

len-i-pzu-w-pierwszym-polroczu-2019-roku



Łukasz Warzecha

„REPOLONISATION” OR DECONCENTRATION – A POLISH 
POLITICAL PROJECT. ITS ROOTS, DEFICIENCIES, AND 

CONSEQUENCES

ENGLISH SUMMARY

The media outlets in Poland should be owned by Poles – claims the ruling party, 
Law and Justice. However, no concrete, verifiable justification of this project has ever 
been presented. An analysis does not confirm the existence of any systemic correlation 
between foreign or domestic ownership of a medium and its editorial line. If „repoloni-
sation” is carried out, it might have dire consequences for freedom of speech. 

Keywords: media, deconcentration, ownership, freedom of speech

Łukasz Warzecha

Publicysta „Do Rzeczy”, „Rzeczpospolitej”, Onet.pl

                                      
Łukasz Warzecha (1975) jest publicystą tygodnika 
„Do Rzeczy”. Współpracuje także z „Rzeczpospolitą”, 
Onet.pl, „Faktem” i wieloma innymi mediami. Prowa-
dzi blog na stronach Warsaw Enterprise Institute. Au-
tor wywiadów-rzek z Radosławem Sikorskim i Lechem 
Kaczyńskim oraz zbioru rozmów z analitykami Ośrodka 
Studiów Wschodnich. Aktywny na Twitterze, prowadzi 
własny kanał na YT. Absolwent stosunków międzynaro-
dowych na UW. Z pochodzenia łodzianin, mieszka pod  
Warszawą.


