EN
In 2009, a report was elaborated on the stability of civil service reforms in the Central and Eastern Europe – five years since ten countries from the region had joined the European Union. The results were clear: the Polish civil service in 2009 lagged behind the EU standards, and forecasts at the time were not optimistic. Twenty years after the accession, our country is still more less in the same position. In the forum of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Poland has been participating in discussions on civil service next to Canada, Estonia and Singapore, yet some of the problems that it still has to solve are similar to those faced by Serbia, Albania or Ukraine. In his article, the author presents the issues that should be covered during discussion on the model of the future public service in Poland.
PL
Jednym z zadań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) jest wspieranie państw członkowskich w osiąganiu jak najwyższego wzrostu gospodarczego i poprawy życia obywateli. Umożliwia ona także regularne spotkania i wymianę doświadczeń między przedstawicielami urzędów odpowiedzialnych za służbę cywilną w wysokorozwiniętych krajach. Wspiera państwa kandydujące do niej i sąsiadujące z Unią Europejską przez Program SIGMA, wspólną inicjatywę OECD i UE, która pomaga w budowaniu nowoczesnej i efektywnej administracji, zdolnej kształtować i wdrażać polityki publiczne, a także prowadzić negocjacje akcesyjne i funkcjonować w UE. To wyzwania, z którymi Polska musiała, z różnym skutkiem, radzić sobie ponad 20 lat temu.