Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 2 | 300 |

Article title

WYKORZYSTANIE METODY DAVE’A BERKUSA DO ANALIZY POTENCJAŁU ROZWOJOWEGO FIRM START-UP W POLSCE

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego artykułu była ocena potencjału rozwojowego firm start-up w Polsce. W artykule przedstawione zostały metody oceny przedsiębiorstw start-up oraz wyniki badań własnych poświęconych potencjałowi firm start-up w Polsce. Pierwszą część artykułu stanowi opis cech charakterystycznych młodych spółek i możliwych sposobów ich wyceny. Kolejna cześć artykułu obejmuje szczegółowe omówienie wyników przeprowadzonych badań. W badaniach wykorzystano powstałą na bazie doświadczeń amerykańskiego Anioła Biznesu, metodę Dave’a Berkusa. Badania przeprowadzono na 100 przedsiębiorstw start-up. W artykule postawiono jedną hipotezę badawczą: H1: Metoda Dave’a Berkusa jest metodą przydatną do wstępnej selekcji pomysłów w fazie  start-up na rynku polskim. Uzyskane wyniki analizy potwierdziły słuszność przyjętych hipotez. Badane przedsiębiorstwa cechował przeważnie niski potencjał rozwojowy. Bardzo mały procent badanych spółek miał już wdrożony pomysł lub opracowany prototyp produktu. Niewielki odsetek spółek zdecydował się również na zawiązanie aliansów strategicznych. Na tym tle najlepiej wypadła ocena samych zespołów zarządzających, ich wykształcenie i doświadczenie przydatne do prowadzonej działalności wyceniono na 43% maksymalnej kwoty, jaką można było w tej kategorii osiągnąć. Słaba jakość projektów start-up może być spowodowana brakiem przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi pomysłodawcami. Zastosowana w badaniach metoda Dave’a Berkusa może być użyteczna do wstępnej selekcji firm w fazie start-up. Pozwala na określenie wartości pre-money firmy, umożliwia szybką wycenę bez konieczności analizowania wielu danych, jest zwykle stosowana do wstępnej selekcji nadesłanych pomysłów. Ocenę potencjału firmy może przeprowadzić sam inwestor bez konieczności angażowania ekspertów. Metoda ta może być przydatna w momencie, kiedy firma jeszcze nie generuje przychodów i nie przynosi zysków.

Year

Volume

2

Issue

300

Physical description

Dates

published
2014-02-17

Contributors

  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie

References

  • Bernstein P. L., Damodaran A., Zarządzanie inwestycjami, K. E. Liber, Warszawa 1999.
  • Bursiak L., Diagnoza i pozycjonowanie sytuacji finansowej firm start-up oraz spółek z rynku Newconnect w roku 2011, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2013, nr 760.
  • Damodaran A., Wycena. Minipodręcznik dla inwestorów giełdowych, Helion, Gliwice 2012.
  • Duda J., Wolak-Tuzimek A., Ventures capital jako źródło finansowania inwestycji małych i śred-nich przedsiębiorstw w Polsce, „Ekonomia menedżerska” 2008, nr 3.
  • Fierla A., Wycena przedsiębiorstwa metodami dochodowymi, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2008.
  • Jaki A., Wycena i kształtowanie wartości przedsiębiorstwa, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2008.
  • Jaki A., Wycena przedsiębiorstwa. Przesłanki, procedury, metody, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Patena W., K. Maślankowski, Standardy wyceny przedsiębiorstw – nowa propozycja, „Finansowy Kwartalnik Internetowy eFinanse” 2010, vol. 6, no. 2.
  • Panfil M. (red.), Wycena biznesu w praktyce, Poltext, Warszawa 2009.
  • Proces inwestycyjny. Metoda wyceny, Biblioteka Aniołów Biznesu, Lewiatan Business Angels.
  • Rynkiewicz A., Kapitał, wiedza, doświadczenie, kontakty – czynniki determinujące sukces młodej firmy, [w:] Od start-up’u do dojrzałego przedsiębiorstwa. Czynniki determinujące sukces in-westycji w rozwój firmy, Secus Wsparcie Biznesu, Dolnośląska Agencja Rozwoju Regional-nego, Katowice 2012.
  • Siudak D., Wycena przedsiębiorstwa w kontekście migracji wartości, „Zeszyty Naukowe Uniwer-sytetu Szczecińskiego” 2013, nr 761.
  • Stroiński R. T., Prager I., Perspektywy rozwoju rynku funduszy venture capital w Polsce. Zbiór rekomendacji legislacyjnych i rynkowych, www.parp.gov.pl/files/74/75/76/479/16425.pdf [dostęp: 22.07.2013].
  • Zarzecki D., Metody wyceny przedsiębiorstw, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2353-7663-year-2014-volume-2-issue-300-article-92
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.