PL EN


2019 | 2(270) | 23-40
Article title

Nowe przestrzenie subiektywności. Radiowy genotyp dramaturgii współczesnej

Title variants
EN
New spaces of subjectivity. Radio genotype of contemporary dramaturgy
Languages of publication
Abstracts
EN
According to Jacek Kopciński, the dramatic discourse itself, released from the regime of textual structure and traditional arrangement, has become the protagonist of new Polish dramaturgy. The author argues that the dramatic collages, assemblies and hybrids, recorded in the form of linguistic streaming, reflect the way in which people communicate in a mediated reality. The chief characteristic of this process is multi-channel transmission, which the author associated with new technologies of sound recording and its broadcasting and reception in a radio play (5.1 surround sound system). A comparison of the poetics of contemporary drama with works written especially for the radio (by Tomasz Man or Krzysztof Czeczot) reveals some surprising similarities; most importantly, the deep subjectivisation of the represented world of the play. When analysing works by Mariusz Bieliński (and mentioning the works of Zyta Rudzka, Artur Pałyga, Weronika Murek and Mateusz Pakuła), the author puts forward a thesis about the radio genotype of the new Polish drama, which is rarely staged, but is often performed in the Polish Radio Theatre.
Year
Issue
Pages
23-40
Physical description
Contributors
  • Instytut Badań Literackich PAN
References
  • T. Crook, T., Radio Drama: Theory and Practice, London 2009.
  • Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wybór i redakcja Ch. Cox, D. Warner, tłum. M. Matuszkiewicz, Gdańsk, 2010.
  • H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przekł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
  • Kulturowe konteksty dramatu współczesnego, red. M. Bartosiak, M. Leyko, Kraków 2008.
  • J. Limon, Trzy teatry. Scena-Telewizja-Radio, Gdańsk 2003
  • J. Łastowiecki, Specyfika odbioru słuchowiska radiowego. Na przykładzie polskich realizacji gatunku, Toruń 2019.
  • E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, A. Pawlik, Dwa teatry. Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej, Toruń 2011.
  • S. Bardijewska, Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Warszawa 2001.
  • J. L. Styan, Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przekł. oprac. i uzupełnienia M. Sugiera, Wrocław 1997.
  • Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. W lekturze i na scenie. W radiu, red. J. Kopciński, Warszawa 2016.
  • E. Wąchocka, Autor i dramat, Katowice 1999.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-028d1c54-be9d-4b5c-a809-112272b31ae7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.