Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 51 | 2 - Duchowość | 17-34

Article title

Nieskończoność Boga w mistycznym zjednoczeniu

Content

Title variants

EN
The Infinity of God in Mystic Communion
DE
Die Unendlichkeit Gottes in der mystischen Vereinigung
FR
L’infinité de Dieu dans l’union mystique

Languages of publication

PL EN

Abstracts

EN
The author draws attention first to the concept of infinity of God, emphasizing his infinite qualities. It refers primarily to the mystique of Angelus Silesius, who writes that the size and height of God is incomprehensible. Then he describes the mystical union with God as infinity experience which follows the teachings of St. Teresa of Jesus and Saint John of the Cross. But this mystical union with the infinite God, man gets through the long trial of an active and passive purification. This awareness of the infinite God, according to Silesian, raises self-misery. The night of purification is expressed by the horizontal and vertical process towards the beloved of God. This awareness of the infinity of God, according to the Silesian, produce the feeling of the own poverty. The night of purification is expressed by the horizontal and the vertical process towards the beloved for God. But getting to know the infinity of God is an most important, and at the same time most difficult issue, it is expressed as an experience staying in the soul of the infinite God. The Christian knows God through the dynamism of the theological virtues, and especially in the “concept of love.” Only love determines the relationship of man to God, and in its light meets the Creator. Man can not see God in His essence, since cannot get to know the infinity of Him, but cognize Him in the internal experience, which means that is touching Him and has in the act of filial love which God is creating in him.

Keywords

Year

Volume

51

Pages

17-34

Physical description

Contributors

  • WT UKSW

References

  • Anioł Ślązak, Cherubowy wędrowiec, (tłum. M. Brykczyński, J. Prokopiuk), Mikołów 2000.
  • R. Babiak, W oceanie miłości i miłosierdzia Trójcy Przenajświętszej, Stara Wieś 2005.
  • Dzienniczek Sługi Bożej S. M. Faustyny Kowalskiej Profeski wieczystej Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia, Kraków 1983.
  • M. Gogacz, Filozoficzne aspekty mistyki. Materiały do filozofii mistyki, Warszawa 1985.
  • Św. Jan od Krzyża, Droga na Górę Karmel , Kraków 2013.
  • Św. Jan od Krzyża, Noc ciemna, Kraków 2013.
  • Św. Jan od Krzyża, Pieśń duchowa, Kraków 2013.
  • Św. Jan od Krzyża, Żywy płomień miłości, Kraków 2003.
  • J. Machniak, Struktura i funkcja symbolu „nocy” w doktrynie mistycznej św. Jana od Krzyża. Aspekt afektywny, w: J. Machniak (red.), Mistyczne doświadczenie Boga. 400-lecie śmierci św. Jana od Krzyża (1542-1591), Kraków 1993, s. 42.
  • P. Ogórek, Mistyka według T. Mertona, Warszawa 1996.
  • A. Ruszała, Ze świętym Janem od Krzyża ku zjednoczeniu z Bogiem, Kraków1999.
  • Św. Teresa z Avila, Twierdza wewnętrzna, Kraków 2006.
  • S. Urbański, Polska teologia życia mistycznego (1914-1939), Warszawa 1995.
  • M. Zawada, Zagadnienie nadziei w doktrynie św. Jana od Krzyża, Kraków 1999.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0585-5594

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-139b51d7-6eea-4020-96dc-4c85ca29ed1f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.