PL EN


2013 | 1 | 4 | 455-466
Article title

Koncepcje modeli biznesowych organizacji działających w wirtualnej przestrzeni życia gospodarczego

Content
Title variants
EN
The concepts of business models of organizations operating in the virtual space of economy
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Celem tego artykułu jest próba syntetycznego przedstawienia koncepcji modeli biznesowych, oraz identyfikacja tych spośród nich, które można uznać za wiodące pod względem ich oryginalności oraz przydatności do zastosowania w praktyce biznesowej przedsiębiorstw prowadzących działalność w wirtualnej przestrzeni społeczno-gospodarczej. W pracy nad przygotowaniem artykułu przeprowadzono rozległą kwerendę piśmiennictwa w zakresie przedmiotowym, odnoszącym się do koncepcji modeli biznesowych.
Year
Volume
1
Issue
4
Pages
455-466
Physical description
Contributors
  • Dr inż., Instytut Ekonomii i Zarządzania, Katedra Ekonomii, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, tomasz.sierotowicz@uj.edu.pl
References
  • Applegate L., Austin R., Soule D. (2009), Corporate Information Strategy and Management: Text and Cases, McGraw Hill.
  • Braccini A. (2008), Business Model Definition Methodologies for Telecommunication Services, Research Center in Information Systems of the LUISS University, Rome (Italy).
  • Canzer B. (2005), E-Business: Strategic Thinking and Practice, Houghton Mifflin Company, Boston, USA.
  • Currie W. (2004) (red.), Value Creation from E Business Models, Elsevier Butterworth Heinemann, Oxford.
  • Davila T., Epstein M., Shelton R. (2006), Making Innovation Work: How to Manage It, Measure It and Profit from It, Wharton School Publishing, Upper Saddle River, NJ, USA.
  • ICT Usage in Enterprises, Eurostat (2011), Luxemburg.
  • Kaplan R., Norton D. (2004), Strategy Maps: Converting Intangible Assets Into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston.
  • Osterwalder A. (2004), The business model ontology A proposition in a design science approach, Dissertation, University of Lausanne, Switzerland.
  • Osterwalder A., Clark T., Pingeur Y. (2012), Business model, Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2002), An eBusiness Model Ontology for Modeling eBusiness, Proceedings of the 15th Bled Electronic Commerce Conference eReality: Constructing the eEconomy, (Bled) Slovenia.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C. (2005), Clarifying business models: Origins, present and future of the concept, Communications of the Association for Information Science (CAIS), Vol. 16.
  • Pateli A., Giaglis G. (2003), A Framework for Understanding and Analysing eBusiness Models, 16th Bled Conference eTransformation, (Bled) Slovenia.
  • Rappa M. (2012), Business Models, http://digitalenterprise.org/models /models.html, dostęp dnia 18.01.2013.
  • Science, Technology and Industry Scoreboard 2011, OECD (2011), Paris.
  • Timmers P. (1998), Business Models for Electronic Markets, Electronic Markets, European Commission, Directorate General, Vol. 8.
  • Zott C., Amit R. (2009), The business model as the engine of network based strategies, w: The network challenge, Kleindorfer P., Wind Y. (red.), Wharton School Publishing, Upper Saddle River, NJ.
  • Zott C., Amit R. (2010), Designing your future business model: An activity system perspective, „Long Range Planning" Vol 43.
  • Zott C., Amit R., Massa L. (2011), The Business Model: Recent Develop-ments and Future Research, „Journal of Management" Vol 37.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-26cced93-45a3-4f49-85b1-1d44ec1c08b1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.