PL EN


2017 | XIX/2 | 105-114
Article title

Płytki umysł jako współczesne wyzwanie edukacyjne. Badania eyetracking w refleksji nad czytaniem i pisaniem

Authors
Title variants
EN
A shallow mind as contemporary educational challenge. Eyetracking studies in the reflections on reading and writing
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Dla opisu specyficznych kompetencji poznawczych współczesnego ucznia posługuję się kategorią płytkiego umysłu. W ten sposób osadzam trudności edukacyjne uczniów na szerszej, psychologicznej i neurologicznej podstawie. W niniejszym artykule proponuję wykorzystać badania eyetrackingu do diagnozy zaburzeń w komunikacji. Chciałbym przyjrzeć się temu, jak uczniowie rozpoznają znaczenia tekstu, jak głęboko wchodzą w strukturę znaczeniową i jak „skanowanie” tekstu jako praktyka czytelnicza warunkuje kompetencje pisarskie.
EN
In this article the category of a shallow mind has been applied in a description of specific cognitive competences of the modern student. In this way students’ learning difficulties can be viewed in a broader psychological and neurological perspective. Specifically, I suggest using eye tracking tests in diagnosing communication disorders. I would like to take a look at how students recognize the meaning of the text and the structure of text meaning and how "scanning" the text as a reading practice determines students’ writing competence.
Year
Issue
Pages
105-114
Physical description
Contributors
  • Instytut Polonistyki i Logopedii UWM w Olsztynie
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-45110b94-8780-4a91-9aa0-10eb3b9f76b1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.