Journal
Article title
Authors
Selected contents from this journal
Title variants
O spontanicznym nabywaniu gramatyki języka niemieckiego: Leksykalny koncept Clahsena
Languages of publication
Abstracts
Artykuł zawiera analizę współczesnych badań teoretycznych nad nabywaniem gramatyki języka naturalnego (biologicznego) oraz badań materiałowych nad nabywaniem gramatyki języka niemieckiego. Oprócz behawiorystycznych, konstruktywistycznych i natywistycznych podstaw teoretycznych przedstawione zostały nowsze założenia teoretyczne, m.in. „less is more hypothesis” – NEWPORT (1990) oraz model konekcjonistyczny – ELMAN (1991, 1993). Szczegółowej analizie poddano założenia Clahsena odnośnie do spontanicznego nabywania gramatyki (na przykładzie języka niemieckiego). CLAHSEN (1999) wiąże nabywanie gramatyki z nabywaniem słownictwa, przy czym morfemy gramatyczne stanowią również pewien rodzaj jednostek wyrazowych, które stosować można w kombinacjach powtarzalnych, w odróżnieniu od wyrazów jako jednostek idiosynkratycznych, które procesor językowy człowieka rejestruje w leksykonie mentalnym jako całość.
Keywords
Journal
Year
Issue
Pages
193-205
Physical description
Contributors
author
- Uniwersytet Szczeciński
References
- BATES, L., BRETHERTON, I., SNYDER, L. (1988): From First Words to Grammar: Individual Differences and Dissociable Mechanisms. Cambridge: University Press.
- BIRDSONG, D. (1999): Introduction: Whys and Why Nots of the Critical Period Hypothesis for Second Language Acquisition. In: D. P. Birdsong (Hg.): Second Language Acquisition and the Critical Period Hypothesis. Mahwah, NJ: Erlbaum, 1–22.
- BUSSMANN, H. (20023): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Kröner.
- CHOMSKY, N. (1959): Review of Skinner’s „Verbal Behavior“. In: Language 35, 26–58.
- CLAHSEN, H. (1982): Spracherwerb in der Kindheit. Eine Untersuchung zur Entwicklung der Syntax bei Kleinkindern. Tübingen: Narr.
- CLAHSEN, H. (1988): Normale und gestörte Kindersprache. Amsterdam: Benjamins.
- CLAHSEN, H. (1990): Constraints on Parameter Setting: A Grammatical Analysis of Some Acquisition Stages in German Child Language. In: Language Acquisition 1, 361–391.
- CLAHSEN, H. (1999): Lexical Entries and Rules of Language: A Multidisciplinary Study of German Inflection. In: Behavioral and Brain Sciences 22, 991–1060.
- EISENBEISS, S., BARTKE, S., CLAHSEN, H. (2005/2006): Structural and Lexical Case in Child German: Evidence from Language-Impaired and Typically Developing Children. In: Language Acquisition 13, 3–32.
- ELMAN, J.L. (1991): Distributed Representations, Simple Recurrent Networks, and Grammatical Structure. In: Machine Learning 7, 195–225.
- ELMAN, J.L. (1993): Learning and Development in Neural Networks: The Important of Starting Small. In: Cognition 48, 71–99.
- ELMAN, J., BATES, L., JOHNSON, M., KARMILOFF-SMITH, A., PARISI, D., PLUNKETT, K. (1996): Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development. Cambridge: MIT Press.
- FANSELOW, G., FELIX, S. (1987, 19932): Sprachtheorie. Eine Einführung in die Generative Grammatik. 2. Bde. Tübingen: Francke.
- HÖRMANN, H. (1981, 19913): Einführung in die Psycholinguistik. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft
- KARMILOFF-SMITH, A. (1992): Beyond Modularity: A Developmental Perspective on Cognitive Science. Cambridge: MIT Press.
- KLEIN, W. (1984, 19923): Zweitspracherwerb. Frankfurt a. M.: Hain.
- LENNEBERG, E. H. (1967): Biological Foundations of Language. New York: Wiley.
- MARCUS, G. F., PINKER, S., ULLMAN, M., HOLLANDER, M., ROSEN, T., XU, F. (1992): Overregularization in Language Acquisition (= Monographs of the Society for Research in Child Development 57). Chicago: University Press.
- MILLER, M. (1976): Logik der frühkindlichen Sprachentwicklung. Stuttgart: Klett.
- MILLS, A. E. (1985): The Acquisition of German. In: D. I. Slobin (Hg.): The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition. Vol. 1: The Data. Hillsdale, N. J.: Laurence Erlbaum Associates, 141–254.
- NEWPORT, E. L. (1990): Maturational Constraints on Language Learning. In: Cognitive Science 34, 11–28.
- OKSAAR, E. (19802): Spracherwerb. In: H. P. Althaus, H. Henne, H. E. Wiegand (Hgg.): Lexikon der germanistischen Linguistik. Bde. 1–3. Tübingen: Niemeyer.
- PENNER, Z., WEISSENBORN, J., FRIEDERICI, A., (2002): Sprachentwicklung. In: H. O. Karnath, P. Thier (Hgg.): Neurospychologie. Berlin, Heidelberg: Springer, 677–684.
- PIAGET, J. (1959, 1975): Gesammelte Werke. Bd. 1: Das Erwachen der Intelligenz beim Kinde. Autorisierte Übersetzung mit einer Einführung von Hans Aebli. Stuttgart: Klett.
- PLUNKETT, K., MARCHMAN, V. (1991): U-Shaped Learning and Frequency Effects in a Multi-Layered Perception: Implications for Child Language Acquisition. In: Cognition 38, 1–60.
- RAMGE, H. (1972, 19752): Spracherwerb: Grundzüge der Sprachentwicklung des Kleinkindes. Tübingen: Niemeyer.
- RUMELHART, D., MCCLELLAND, J. (1986): On Learning the Past Tenses of English Verbs. In: J. McClelland, D. Rumelhart, PDF Research Group (Hgg.): Parallel Distributed Processing. Vol. 2. Cambridge: MIT Press, 216–271.
- SKINNER, B. F. (1957): Verbal Behavior. New York: Appleton-Century-Crofts.
- SLOBIN, D. (1985): The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition: Theoretical Issues. Vol. 2. Hillsdale: Erlbaum.
- SLOBIN, D. (1997): The Cross-Linguistic Study of Language Acquisition. Vol. 5. Hillsdale: Erlbaum.
- STERN, W. (1914, 19679): Psychologie der frühen Kindheit bis zum sechsten Lebensjahre. Leipzig: Quelle und Meyer.
- STERN, C., STERN, W. (1928): Die Kindersprache. Eine psychologische und sprachtheoretische Untersuchung. 4. Aufl . 1928. Nachdruck der 4. Aufl .: Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft 1965.
- SZAGUN, G. (1980, 19914): Sprachentwicklung beim Kind: eine Einführung. München: Psychologie-Verlags-Union.
- SZAGUN, G. (1996): Sprachentwicklung beim Kind. Weinheim: Psychologie-Verlags-Union.
- VATER, H. (1994, 20024): Einführung in die Sprachwissenschaft. München: Fink.
- WEISSENBORN, J. (2000): Der Erwerb von Morphologie und Syntax. In: H. Grimm (Hg.): Sprachentwicklung. Göttingen: Hogrefe, 141–169.
- WODE, H. (1988/1993): Einführung in die Psycholinguistik. München: Hueber
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-57b40433-aa40-4939-8dbf-908af081ec76