PL EN


2017 | 97-98 Wędrujące motywy | 113-128
Article title

Filmowe igrzyska Sienkiewiczem podszyte, czyli „Quo Vadis” na dużym ekranie

Title variants
EN
The Cinematic Games Laced with Sienkiewicz, or “Quo Vadis” on the Silver Screen
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Autorka skupia się na pełnometrażowych filmach opartych na „Quo Vadis” Henryka Sienkiewicza – powieści o starożytnym Rzymie, za którą – między innymi – pisarz otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury i która została przetłumaczona na ponad czterdzieści języków. Te filmy z gwiazdorską obsadą („Quo Vadis?” reż. E. Guazzoni /1913/, „Quo Vadis?” reż. G. D’Annunzio, G. Jacoby /1925/, „Quo Vadis”, reż. M. LeRoy /1951/, „Quo Vadis”, reż. J. Kawalerowicz /2001/) zazwyczaj wykorzystywały typowe wzorce melodramatu
EN
The paper concentrates on feature films based upon “Quo Vadis” by Henryk Sienkiewicz – a novel about ancient Rome which contributed to the writer’s Nobel Prize for literature and has been translated into more than forty languages. These star-studded movies (“Quo Vadis?” dir. E. Guazzoni /1913/, “Quo Vadis?” dir. G. D’Annunzio, G. Jacoby /1925/, “Quo Vadis”, dir. M. LeRoy /1951/, “Quo Vadis”, dir. J. Kawalerowicz /2001/) usually employed standard patterns of historical melodrama: the love story between Roman patrician and young Christian woman named Lygia is set against the broader historical background of early Christianity and its persecution by Nero. Regardless of time period and country of production, each of these films included the climax scene of bloody games – with Christian martyrs dying at the arena theater. The paper focuses on diverse cinematic designs of this bloodshed spectacle; furthermore, it tackles upon the multi-layered contexts of the representations of key historical figures (notably Nero and St. Peter).
Year
Pages
113-128
Physical description
Contributors
  • Zakład Italianistyki, Katedra Filologii Romańskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
References
  • Banaszkiewicz, Władysław. Sienkiewicz w kinematografie. „Film na Świecie” 7 (1974)
  • Gombrowicz, Witold. Dziennik 1953-1956. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1989
  • Irzykowski, Karol. Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1982
  • Kurowska, Barbara, Mieczysław Kuźmicki (ed.). Quo Vadis Jerzego Kawalerowicza. Kulisy filmu. Łódź: Muzeum Kinematografii, 2001
  • Sienkiewicz, Henryk. Quo Vadis. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1995
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-cd45fe08-a67d-4742-a4cf-f17d7db2666b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.