Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 15 | 4 | 59-70

Article title

Kierunki rozwoju agencji informacyjnych w Polsce po 1989 roku

Content

Title variants

EN
Growth directions of information agencies in Poland after 1989

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article discloses changes introduced into the information agencies market in Poland after the fall of the socialist system. The first group of changes encompasses the current transformed monopolists: The Polish Press Agency, The Central Agency of Photography and The Polish Agency „Interpress” connected with the democratization and modernization processes of these institutions. The second category of change concerns the founding and development of new units in the Polish press agency market, among them, The Catholic Information Agency, The Radio Information Agency and The Television Information Agency. The contemporary information agency market in Poland is gearing towards a far reaching move for specialization while maintaining its dominant position as the Polish Press Agency in the area of general news bulletin.

Year

Volume

15

Issue

4

Pages

59-70

Physical description

Dates

published
2012

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Wydział Humanistyczny, ul. Leśna 16, 25-509 Kielce, Polska

References

  • J. Adamowski, Rosyjskie media czasów przełomu (1985–1997), Warszawa 1998, s. 169–186
  • T. Mielczarek, Między monopolem a pluralizmem. Zarys dziejów środków komunikowania masowego w Polsce 1989–1997, Kielce 1998
  • I. Rutkiewicz, Agencje prasowe – stare i nowe, w: Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995, red. G. Kopper, i. Rutkiewicz i in., Kraków 1995
  • E. Ciborska, Polska Agencja Prasowa (Tradycje i współczesność), „Rocznik Historii Prasy Polski” 1998, t. 1, z. 1–2
  • J. Wysokiński, Polska Agencja Prasowa: dziś i przyszłość, Materiały Pomocnicze do Najnow- szej Historii Dziennikarstwa, t. 26
  • Katalog mediów polskich, red. S. Dziki, OBP UJ
  • M. Polewska, Źródła newsów. Przegląd agencji informacyjnych w Polsce, „Press” 1999, nr 5 (40), s. 59–66
  • Prywatne agencje informacyjne, oprac. KK, „Press” 1999, nr 1, s. 18
  • D. Prosiecki, Kto tu rządzi?, „Press” 2000, nr 4, s. 26
  • R. Gluza, Przyspieszenie, „Press” 2000, nr 6, s. 44–46
  • E. Ciborska, Zmiany w Polskiej Agencji Prasowej (1989–1992), Materiały Pomocnicze do najnowszej Historii Dziennikarstwa, Warszawa 1993, t. 23, s. 50–57
  • I. Rutkiewicz, Kompleks tuby. Jaka powinna być Polska Agencja Prasowa, „Polityka” 1992, nr 30
  • T. Goban-Klas, Od PAP do RAP, „Wprost” 1995, nr 7, s. 70
  • G. Sieczkowski, Polska Agencja Prasowa: niewątpliwa atrakcyjność tematu, „Rzeczpospolita” 1996, nr 108, s. 3
  • L. Zalewska, Kto kupi akcje PAP, „Rzeczpospolita” 2000, nr 11, s. 1–2
  • K. Czabański, Duch PRL-u już nie straszy (rozmowę przepr. e. Zarzycka), „Gazeta Polska” 2000, nr 50, s. 10
  • „Kultura w Kraju i Świecie” nr 1444 z 13 III 1991, s. 5
  • R. Piasecka, Kształtowanie się profilu Polskiej Agencji Prasowej „Pol-press”, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2002, t. 5, z. 2 (10), s. 209–239
  • R. Bogdański, Agencja wychodzi na prostą (rozm. przepr. W. Adamczyk), „Forum Dziennikarskie” 2000, nr 7, s. 14–15
  • http://mediamikser.pl/press/index/q/ agencje+prasowe [dostęp 24.07.2011]; www.press.pl/newsy/internet/pokaz/18091,Wiadomości-Pap-u- będą-dostepne-w-Google-news [dostęp: 27.12.2011]
  • R. Piasecka, Polska Agencja „Interpress” w latach 1967–1980. Zarys problematyki badawczej, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2004, t. 7, z. 1(13), s. 85–111
  • M. Majewska, Agencja bez marki, „Press” 2004, nr 9, s. 42–44
  • R. Piasecka, Katolicka Agencja Informacyjna – pomost między mediami wyznaniowymi a świeckimi, w: Media wyznaniowe w Polsce 1989–2004, red. E. Kossewska, J. Adamowski, Warszawa 2004, s. 123–129

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-cdfb811c-6c6d-4f77-a414-01e6142b7083
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.