Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 80 | 47-60

Article title

...krok przez granicę. Transkulturowe przestrzenie dokumentu muzycznego.

Title variants

EN
A step across the border. Transcultural spaces of musical documentary.

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Multikulturowość narodziła się w atmosferze emancypacji kultur Trzeciego Świata, jednak oferuje ona redukcjonistyczną ideologię pomijającą istotę wzajemnej wymiany doświadczeń i synkretycznego rezultatu tych spotkań – wartości nowej dla obu systemów estetycznych. Muzyka stanowi idealny przykład do ilustracji tego dialogu. Kinowa reprezentacja „przestrzeni wymiany”, w przypadku takich filmów, jak "Dotknąć dźwięk", "Step Across the Border" czy "Sounds and Silence", wiąże się z ich eseistyczną formą, filozofującą na temat natury dźwięku i niehomogeniczności muzyki, a także ze strukturą, która porzuca schematyzm typowych rockumentaries. Łączy je wspólny bohater (nomada – kompozytor– podróżnik), a chronologia jego doświadczeń odzwierciedla zarazem topografię miejsc i transkulturowych projektów artystycznych. Filmy analizowane w artykule opowiadają o tej „transkulturowej przestrzeni” za pomocą rozmaitych środków wyrazu służących już nie tylko prezentacji biografii wykonawcy, ale oddaniu charakteru zjawiska – natury brzmienia, jakie powstaje na styku dwóch kultur.
EN
Multiculturalism was born in an atmosphere of emancipation of the cultures of the Third World. However multiculturalism offers a reductionist ideology, that neglects the character of mutual exchanges of experiences and the syncretic results of this dialogue, that is an added value of both aesthetic systems. Music is a perfect example to illustrate this kind of dialogue. Cinematic representation of “swapping spaces”, for example in films such as 'Touch the sound', 'Step Across the Border' or 'Sounds and Silence', is connected with their form of documentary essays that reflect on the nature of sound, and the non-homogeneity of music and with their structure that abandons the typical schema of rockumentaries. They share a common character (nomad, composer-traveller), and at the same time the chronology of his experiences reflects the topography of sites and cross-cultural art projects. Films analysed in the article approach the topic of “transcultural space” through a variety of means of expression, that not only present the biography of the artist, but also reflect the nature of the sound, which is formed at the interface of two cultures.

Keywords

Year

Issue

80

Pages

47-60

Physical description

Contributors

  • Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński

References

  • Connell, John, Chris Gibson. 2002. Sound Tracks. Popular music, Identity and Place. Londyn-Nowy Jork: Routledge.
  • Tomas, David. 1996. Transcultural Space and Transcultural Beings, Boulder: Westview Press.
  • Gibson, Chris, John Connell. 2005. Music and Tourism. On the Road Again, Clevedon, Buffalo, Toronto: Channel View Publications.
  • Toop, David. 1995. Ocean of Sound. Aether Talk, Ambient Sound and Imaginary Worlds, Londyn: Serpent's Tail.
  • Mitchell, Tony. Sigur Ros's Heima: An Icelandic Psychogeaography, http://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/TfC/article/view/1072.
  • Connor, Steve. 2004. Edison's Teeth: Touching Hearing. W: V. Erlmann (red.) Hearing Cultures. Essays on Sound, Listening, and Modernity. Oksford, Nowy Jork: Berg.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-e1d0b600-760a-4625-93da-e66ab0471547
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.