Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 1/46/2021 | 337-353

Article title

Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Warszawy w wyborach samorządowych 2018 r. w kontekście teorii dramaturgicznej E. Goffmana, na przykładzie kandydatów Patryka Jakiego i Rafała Trzaskowskiego

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Cel pracy: Ukazanie kampanii prezydenckiej z perspektywy teorii dramaturgicznej E. Goffmana z ujęciem wykorzystania technik kreowania wizerunku. Wyszczególnione zostały wybrane metody kreowania wizerunku i zestawione z elementami kampanii prezydenckiej na urząd prezydenta warszawy R. Trzaskowskiego i P. Jakiego. Zabieg ten miał na celu ukazanie polityków jako aktorów, którzy wykorzystują atrybuty teatralne i okreśłonego zabiegi w celu uzyskania zamierzonego efektu kreowania wizerunku. Materiał i metody: Wykorzystane zostały wybrane materiały z kampanii prezydenckiej i przeanalizowane metodą analizy treści. Wyniki: Politycy wykorzystali określone metody kreowania wizerunku podczas kampanii w celu wywołania określonego wrażenia u wyborców. Zachowanie aktorów jest starannie przygotowane i wszystkie elementy sceniczne są wykorzystane podczas kampanii: scena, aktorzy, kulisy, rekwizyty. Wnioski: Politycy podczas kampanii prezydenckiej wykorzystywali wybrane techniki kreowania wizerunku w celu ukazania siebie w określony sposób, który będzie odpowiedzią na oczekiwania wyborców.

Year

Issue

Pages

337-353

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw, Poland

References

  • 1.Cialdini, R. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk: Wydawnictwo GWP. ISBN 8387957526. 2.Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 8389574764. 3.Ćwiklińska-Surdyk, D., Surdyk, A. (2013). Człowiek jako aktor na scenie życia. Teorie G.H. Meada i E. Goffmana a narracyjne gry fabularne, „Homo Ludens” 1, s. 45–61. ISSN 20804555. 4.Dobek-Ostrowska, B. (2005). Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. ISBN 8322925905. 5.Giddens, A. (2012). Socjologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301169565. 6.Griffin, E. (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 8389120143. 7.Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa: Wydawnictwo KR. ISBN 8386989777. 8.Goffman, E. (2006). Rytuał interakcyjny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301146818. 9.Hałas, E. (2007). Symbole i społeczeństwo: szkice z socjologii interpretacyjnej, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. ISBN 9788323503415. 10.Hałas, E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301145903. 11.Heywood, A. (2009). Politologia, Warszawa: PWN. ISBN 9788301147785. 12.Łebkowski, M. (2009), E-wizerunek. Internet jako narzędzie kreowania image’u w biznesie, Gliwice: Helion. ISBN 9788324621859. 13.Maciejowski, T. (2003). Narzędzia skutecznej promocji w Internecie, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 8388597892. 14.Mazur, M. (2002). Marketing polityczny: studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 830113755X. 15.McLuhan, M. (2004). Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. ISBN 8320428955. 16.McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301151539. 17.Mrozowski, M. (2001). Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-Jr. ISBN 8388766023. 18.Szacka, B. (2008). Wstęp do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa. ISBN 9788374590617. 19.Turner, J. H. (2004a). Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301140720. 20.Turner, J. H. (2004b). Socjologia. Koncepcja i ich zastosowanie, Warszawa: Zysk i S-ka. ISBN 8371504594. 21.Ziółkowski, J. (2007). Socjotechnika autorytetu politycznego, Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR. ISBN 9788375450934.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-ed51aca0-125d-4a5d-86ba-e2df8e499fb9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.