PL EN


Journal
2016 | 20 |
Article title

Instrumenty pracy w glottodydaktyce

Content
Title variants
PL
On the Instruments of Work of a FL Teacher
Languages of publication
Abstracts
PL
Artykuł odnosi się do szeregu kwestii dotyczących sposobów przekazu wiadomości językowych w zakresie języka obcego przy wykorzystaniu szeregu instrumentów, które oferuje nauczycielowi języka glottodydaktyka. Artykuł wskazuje bardziej szczegółowo na dwa główne instrumenty glottodydaktyczne, jakimi są psycholingwistyka i dydaktyka, ale w oddali widać wyraźnie szereg instrumentów pozostałych, takich jak glottofilozofia, kultura języka czy semantyka.
EN
The paper discusses a number of issues relating to the transference of language-orientated L2 issues with the help of a number of instruments that are offered by glotto-didactics to any L2 teacher. More importantly, the paper looks at the two glotto-didactic instruments, i.e. psycholinguistics and didactics, not forgetting about such instruments – appearing in distanced twilight - as glotto-philosophy, language culture, or semantics, that are also being mentioned in the paper.
Publisher

Journal
Year
Volume
20
Physical description
Dates
published
2016
Contributors
References
  • Andrews S., Teacher language awareness, Cambridge 2007.
  • Bachman L., Fundamental consideration in language testing, Oxford 1990.
  • Baker C., Foundations of bilingual education and bilingualism, Philadelphia 1997.
  • Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.
  • Carter R., How aware should language teachers and learners be? Paper presented at the International Language in Education Conference, Hong-Kong, 14-16 December 1994.
  • Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
  • Goffmann E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981.
  • Kramsch C., Language and Culture, Oxford 1998.
  • Larsen-Freeman D., The grammar of choice, [w:] New perspectives on grammar teaching in second language classrooms, E. Hinkel, S. Fotos (red.), Mahwah 2002, s. 103-118.
  • Leech G., Students’ grammar – teachers’ grammar – learners’ grammar, [w:] Grammar and the language teacher, M. Bygate, A. Tonkyn, E. Williams (red.), Hemel Hempstead 1994, s. 17-30.
  • van Leer B., Introducing language awareness, London 1995.
  • van Leer B., Interaction in the language curriculum: Awareness, autonomy and authenticity, London 1996.
  • Long M., Robinson P., Focus on form: Theory, research and practice, [w:] Focus on form in classroom second language education, C. Doughty, J. Williams (red.), Cambridge 1998, s. 15-41.
  • Philips D.H., Soltis J.F., Perspectives on learning, London 2004.
  • Ratner N., Gleason J., Psycholinguistics, Harcourt 2005.
  • Richards J.C., Rogers T.S., Approaches and methods in language teaching, Cambridge 2001.
  • de Saussure F., Écrits de linguistique générale, Paris 2002.
  • Sinclair J.M., Language awareness in six easy lessons, [w:] Language awareness NCLE Reports and Papers 6, G. Donmall (red.), London 1985, s. 33-37.
  • Skinner B.F., The science of teaching and the art of learning, „Harvard Educational Review” 1954, 24, s. 86-97.
  • Thornbury S., About language, Cambridge 1997.
  • Wichura H., Metody kształcenia początkowego, [w:] Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3, Warszawa 1990, [online], http://www.edukator.org.pl/2005a/wspieranie/wspieranie.html, [dostęp: 20.01.2016].
  • Yule G., The Study of Language, Cambridge 1998.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
URI
http://hdl.handle.net/11320/4790
YADDA identifier
bwmeta1.element.hdl_11320_4790
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.