Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 31 | 178-192

Article title

,Assertionen mit Fokus‘ in wissenschaftlichen Texten. Betrachtung aus deutsch-polnischer Sicht

Content

Title variants

EN
Focusing Assertions’ in Scientific Texts: Analysis from a Polish-German Perspective
PL
,Assertionen mit Fokus‘ in wissenschaftlichen Texten. Betrachtung aus deutsch-polnischer Sicht

Languages of publication

DE

Abstracts

EN
This article deals with  assertions that begin with metatextual main clauses the main function of which is to accentuate the author’s speech and to focus the reader’s attention on the new information introduced into the text. Focusing assertions are conventional and largely routine forms that  have different functions in the process of creating a scientific text. This article aims at presenting their lexical, grammatical and stylistic variety, and their relevance to the process of teaching scientific style.
PL
‚Asercje z uwydatnieniem‘ w tekstach naukowych. Analiza z perspektywy niemiecko-polskiej Przedmiotem artykułu są rozpowszechnione w tekstach naukowych wyrażenia asertoryczne, rozpoczynające się od metatekstowego zdania głównego, którego podstawową funkcją jest uwydatnienie mówienia autora i skierowanie uwagi czytelnika na wprowadzaną do tekstu, nową informację. Asertoryczne uwydatnienia należą do skonwencjonalizowanych i w dużej mierze zrutynizowanych form, które pełnią różnorakie funkcje podczas tworzenia tekstu naukowego. Celem tego artykułu jest uchwycenie leksykalnej, gramatycznej i stylistycznej wariantywności tych wyrażeń z myślą o ich relewancji w procesie nauczania stylu naukowego.

Keywords

Year

Issue

31

Pages

178-192

Physical description

Dates

published
2014-09-26

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-1230-6045-year-2014-issue-31-article-1492
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.