Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 2 | 21-41

Article title

Definiowanie wybranych derywatów słowotwórczych i wyrazów wieloznacznych przez osobę niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim (studium przypadku)

Content

Title variants

EN
An analysis of selected word formation processes and ambiguous words produced by an intellectually disabled person (case study)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedmiotem artykułu jest opis kompetencji słowotwórczej i semantycznej dwudziestosiedmioletniej Sary niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim z niedosłuchem obustronnym. Celem jest potwierdzenie tezy o tym, że defi cyty intelektualne mogą utrudniać wskazywanie relacji formalno-semantycznej oraz odczytywanie wyrazów wieloznacznych. Przeprowadzona analiza jest próbą określenia sprawności w zakresie sposobów określania i rozpoznawania cech wybranych konstrukcji słowotwórczych i wyrazów wieloznacznych, oraz ukazania specyfi cznych cech treści znaczeniowej pojęcia, co może być wskazówką do opracowania właściwego postępowania logopedycznego.
EN
The aim of this paper is to describe the word formation and semantic competence of Sarah, a 27-year-old woman suff ering from a mild form of intellectual disability in order to confi rm the claim that intellectual defi cits can impede recognize of formal-semantic relations and interpretation of ambiguous words. The analysis is aimed at demonstrating the specifi c characteristics of denotative semantics which may prove to be a guideline for the application of appropriate speech therapy.

Keywords

Journal

Year

Issue

2

Pages

21-41

Physical description

Dates

published
2020-04-03

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-issn-2543-9928-year-2020-issue-2-article-4294
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.